Hem > Bloggtorka, Dator > Datavirus – igen

Datavirus – igen

23 maj, 2009

Noterat

Ett datavirus sprider sig på söktjänsten Google. Viruset, som döpts till Gumblar, tar sig in i datorer som använder äldre versioner av Adobe Reader och Adobe Flash.

Viruset märks inte till en början och syftar bland annat till att komma åt inloggningsuppgifter till bankkonton, uppger SvD som citerar den engelska tidningen Guardian. Över 3.000 webbplatser är drabbade. Användare rekommenderas att uppdatera med de senaste versionerna av Adobe Flash, Adobe Reader och Windows Update.

Men har skurkarna glömt bort min dator? Inte minsta hot* noteras i pressen. Jag vägrar tro att jag lever i den bästa av världar även om Apple vill få mig att tro det. Tur att pressen kan förse mig med stoff att blogga om nu när jag lider svårt av torkan.

Edit:Ett tips som nämns i kommentarerna är att skippa Adobe Reader och byta till FoxIt Reader. Den möjligheten är kanske något att kontrollera för den som har Windows på maskinen?

*Mac datorer kan bli angripna, men det är svårare eftersom man behöver ett lösenord som kontrollerar det mesta i datorn. UNIX-kärnan är mycket starkare och bättre strukturerad än microsofts kärna. UNIX blir uppdaterad oftare an microsofts. Microsoft är däremot som en öppen bok på ditt skrivbord när en Mac är en väldigt fint prydligt tillbakaställd bok i bokhyllan som står på högsta hålla för att hålla borta klåfingriga ungar borta. Men Apple blir också sämre efter de gick över till Intels kärnor. (läsarkommentar till artikeln)


Kategorier:Bloggtorka, Dator
  1. 23 maj, 2009 kl. 17:08

    Man niger så nätt för varningen!

    • vildhunden
      23 maj, 2009 kl. 17:47

      Hej och välkommen! 🙂
      Det var så lite så 🙂

  2. 23 maj, 2009 kl. 19:27

    Jag har inte tid med sånt där. Jag broderar. 🙂 Uppdateringskram!

    • vildhunden
      23 maj, 2009 kl. 19:58

      Du brodera! 😀 Bildbevis! 😉
      Makramekram 🙂

  3. 23 maj, 2009 kl. 19:52

    Inga virus biter på vare sig mig eller min burk. Ont krut och allt det där. 🙂

    • vildhunden
      23 maj, 2009 kl. 20:02

      Unkraut vergeht nicht! Ifråga om dig så stämmer det säkert. 😀
      Där biter varken Round-Up eller Hormoslyr 😉

  4. 23 maj, 2009 kl. 20:53

    Hehehe! Bildbevis finns i min blogg! Korsstygnskram! 🙂

    • vildhunden
      23 maj, 2009 kl. 21:32

      Skitenkelt att brodera det blogginlägget! 😀
      Postorderkram! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.