Hem > Grinig gubbe, Pengar, Tankar > Ekonomisanering

Ekonomisanering

26 maj, 2009

Pengar brukar intressera de flesta. Antingen man nu har gott om dem eller lite av dem så intresserar sig människor för mynt och sedlar. Jag intresserar mig för pengar därför att det är ont om den varan i mitt dagliga liv. Jag plågas av insikten att det inte håller i längden att leva på så ”stor fot” som jag gör just för tillfället. Nedskärningar och bromsklossar är av nöden. Min ekonomiska buffert måste växa istället för att så sakteliga krympa samman.

Jag kan nog utan tvekan peka ut vilka saker som kostar mig både hälsa och pengar. Det första är bilen och det andra är rökningen. Vad ska jag göra då? Jag ska inte göra som jag gjorde när jag skapade kassabok och allehanda kalkyler i Excel senast det begav sig för ett decennium sedan. Jag lärde mig använda programmet för mina syften men jag tycker att det är ”overkill” att lägga in automatiska beräkningar av varors kilopris i olika affärer eller kalkyler på kommande elräkningar som baserar sig på aktuell förbrukning. Det räcker gott med en enkel budget och en kassabok där man kan följa inkomster och utgifter samt transaktionerna mellan olika konton. Dessutom har jag inte Excel på den här datorn utan gratisprogrammet NeoOffice. 🙂

Bilen ska jag försöka behålla. Dels för att jag gillar den känsla av ”frihet” den skänker mig, dels för att den direkta kostnaden (bensinen) för en resa till och från Gävle är lägre än att åka buss. Däremot ska jag sluta med mina spontana ”nöjesresor” för att därigenom dra ner på antalet mil bilen rullar. Förutom bensin, service, skatt och försäkring så har jag inga kostnader i form av amorteringar och räntor på den. Skönheten är betald men inte gratis.

Rökningen då? Jag ska frångå ”köpecigaretter” och återgå till att tillverka egen cigarettobak av råtobaken som ligger i städskåpet. Varför jag inte gjort detta tidigare är för mig en gåta. Den enda förklaring jag har är att jag blev bekväm i samband med julhelgen och helt enkelt struntade i den stora ”besparing” egentillverkade cigaretter medför. Här talar vi om en besparing på 40 kronor per paket. En summa som jag bara låter gå upp i rök! Apropå rökning så tycker jag att ni ska besöka Hondjuret och ge henne stöttning nu när hon ska sluta röka. Att sluta röka är förmodligen den enskilt största vinst en rökare kan göra. Både ifråga om pengar och hälsa.

Annat? Matkontot är förmodligen en post där jag kan spara något men inte mycket. Redan idag väljer jag kyckling, fisk och griskött framför det mycket dyra nötköttet. Nötkött köper jag bara om det är halva kilopriset med kort ”bästföredatum”. En besparing på matkontot kan vara att åter baka allt matbröd själv. Där kan jag säkert spara 120 – 150 kr/mån. Tanken på att baka matbröd känns inget vidare på grund av den mycket ojämna värmen i den urusla ugnen. Men jag skulle vilja lära mig att göra goda sallader och matiga soppor!

Elförbrukningen kan jag nog inte göra mycket åt. Däremot kan jag kanske spara in på bredbandet och telefonen. Ifråga om bredbandet så innebär en nedgradering från 8 MB till 2 MB en besparing på 100 kronor i månaden. Om jag säger upp den fasta telefonen så slipper jag visserligen månadskostnaden på 145 kronor men samtidigt ökar kostnaden för bredbandet med 70 kronor.

Vad göra? Det förefaller som om det första jag har att göra är att upprätta en kassabok och en budget för inkomster och utgifter. Jag ska också införa ett temporärt stopp för nyanskaffningar typ digital systemkamera och andra ”vill-ha-grejer”. Åtminstone tills jag tänkt över saken ordentligt och fått en överblick över min ekonomi. Ja så får det bli! 🙂

Inkomster? Idag har jag bara min 65%-iga aktivitetsersättning att leva på. Ett sätt att öka inkomsterna – även om det är marginellt – är naturligtvis att flytta en del av tillgångarna till ett sparkonto med bättre ränta än den jag har just nu. Men framför allt borde jag då också få lättare att kontrollera min ekonomiska buffert och tillväxt. För det var väl så jag tänkte? Kapitalet ska växa istället för att minska. Trygg ekonomi istället för otrygg.

Kategorier:Grinig gubbe, Pengar, Tankar
  1. 26 maj, 2009 kl. 17:57

    Ja, det är inte lätt att få det att gå ihop alla gånger. Man får gneta på. Angående billiga, mustiga soppor, grytor och sallader så kryllar det av recept på nätet! Ut och surfa! Sparkram! 🙂

    • vildhunden
      27 maj, 2009 kl. 06:32

      Jag har kokböcker och brukade göra en klassisk köttsoppa från Annas Mat. Jättegod! 🙂 Men det gäller att bryta vanan och tänka ”soppa” eller ”sallader”.
      Soppslevskram 🙂

  2. 26 maj, 2009 kl. 18:03

    Jag slutade att röka för 12 år sedan, då rökte jag 40 cig/ dag. Kondis och flås samt allmäntillståndet var illa, kunde knappt äntra trappor utan att krivera. Den dagen jag slutade gjorde jag det tvärt, och har inte rökt ett bloss sedan dess. Jag gjorde en enorm hälsovinst,även ekonomisk. Jag ska inte säja att det var lätt, men det går. Ändra tanken och inte låtas tycka synd om en själv.
    Hoppas det går bra med dina kalkyler och att du kan spara undan lite. Behåll bilen för det är som du säjer en viss frihet. Den kan behövas om du ska ut och fota.

    • vildhunden
      27 maj, 2009 kl. 06:36

      Sluta röka vore något. För både hälsa och pengars skull. Nu känner jag till tre personer (samtliga kvinnor) som tvärslutat. Men det finns säkert fler. Tvåan klippte bara av en dag när sonen föddes. Så det går uppenbarligen att sluta. 🙂
      Men talar vi bara pengar så kostar rökningen runt 3-400 i månaden om jag köper råtobak och gör egen cigarettobak. Fast man röker inte mindre då 😦

  3. hondjuret
    26 maj, 2009 kl. 18:45

    Ja du… Tack för peppningen. Just nu ångrar jag mitt beslut något oerhört, men är samtidigt märkbart lättad. För det känns oåterkalleligt: den här gången har jag lovat mina barn. HUR det skall gå till rent tekniskt – det vete fåglarna. Jag är öppen för precis allt, inklusive äckelsnusar om det inte går på annat sätt. Kanske läkarhjälp och sådana där mirakeltabletter om jag känner att jag blir skogstokig – men röker mera gör jag I N T E efter fredag i alla fall!
    (Och om sanningen skall fram så tror jag inte att det finns någon abstinens i världen som kan vara värre än den ångest som min rökning genererar…)

    • vildhunden
      27 maj, 2009 kl. 06:49

      Ja, så är det. Bara tanken på att sluta framkallar ångest. Jag tror att det beror på att man förknippar missbruket med hur man uppfattar sin person. Rökningen blir en del av identiteten. För mig är det så, tror jag. Jag slutade röka när det blev tillåtet att köpa nikotintuggummi. Efter 23 dagar gav jag upp. Då hade jag tuggat så frenetiskt att jag fick kramp i käkarna. Jag började röka igen. Jag funderar på om man inte ska tillåta sig att misslyckas för att försöka igen. Och igen. Trots allt så är ju varje rökfri dag en vinst 🙂
      Det här fixar du! 🙂

  4. hondjuret
    26 maj, 2009 kl. 18:50

    Just det: soppor är ju den absolut enklaste maten som finns! Jag brukar ”rensa” i skafferiet med jämna mellanrum och hivar i precis allt möjligt. Basen är alltid lök, potatis och buljong – sedan stoppar jag i precis vad som helst. Det blir alltid gott!
    När jag bodde ensam (innan barnen) brukade jag köpa stora säckar linser och bönor och jox, när jag fått pengar; sedan kokte jag i största grytan ”bas-gegga” som i utspädd form var soppa, och i något mer komprimerad form funkade som sås/gryta till ris, eller potatis. Kunde läggas i ett pajskal också om jag inte minns fel. Ibland var det ”pedagogiska köttbitar” (dvs mikroskopiskt små, för att det skulle kännas mer) i, eller korvslantar – men för det mesta var det vegetariskt.

    • vildhunden
      27 maj, 2009 kl. 06:51

      Tack för tankespåret. En skafferirensing! Det gäller att tänka utanför gamla invanda spår och lägga om vanorna. 🙂

  5. 26 maj, 2009 kl. 21:45

    det här kommer du att fixa lätt! att göra en översikt och se alla siffrorna på papper är jättebra. jag använder aldrig betalkort och köper aldrig på avbetalning. det man vill ha får vänta tills man har hela pengen i näven. det som är konkret är lättare att hantera.

    jättevarma kramar från mig till dig!!!!

    • vildhunden
      27 maj, 2009 kl. 07:00

      Det är klart att jag ska fixa den pekuniära omställningen mellan arbete och arbetslöshet. Man måste rätta magen efter matsäcken. Eller hur det nu var? 🙂
      Att se siffror ”svart på vitt” tror jag också är en bra början.
      Jag använder betalkort (utan krediter) och handlar aldrig på avbetalning.
      Kram! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.