Hem > Diverse, Grinig gubbe, Pengar, Tankar > Jag blöder

Jag blöder

29 maj, 2009

Ja, det är inte jag som blöder utan det är min ekonomi som blöder. Det var som jag misstänkte eller tyckte mig se. Sedan jag slutade arbeta så läcker det ut pengar från min buffert. Jag har nu suttit och försökt få ett grepp om intäkter och utgifter. Lite grovt uppskattat så kan jag nu konstatera att jag går back med minst en tusenlapp varje månad. Då är det ändå inte medtaget något sparande. Så kan jag inte ha det.  Målet är ju att återställa min buffert och på sikt öka den något.

Än mer deprimerande är utsikterna på längre sikt. Jag kommer att bli tvungen att leva ett helt annat liv som pensionär än det jag lever idag. Med 10.700 per månad i pension blir det inte många kronor kvar efter skatt. Jag kommer helt enkelt inte att ha råd att gå i pension före 67 års ålder om jag inte hittar ett sätt att leva mycket billigt. Kanske är en del av lösningen ett ännu billigare boende?

E lita TÔRP langt borti åävla?

  1. 29 maj, 2009 kl. 20:28

    Ähhummm…det är ungefär den summan jag får ut i lön varje månad och eftersom jag är enbo så står jag för alla kostnader själv. Det funkar även om jag får lov att spara längre än andra till större utgifter som resor och dylikt. =)

    • vildhunden
      29 maj, 2009 kl. 21:10

      Får du ut 10.700 före skatt?
      En pensionär med 10.700 före skatt hamnar förmodligen under socialbidragsnormen. Visserligen får man skattereduktion som arbetande men ändå…
      Hur sjutton överlever du?

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.