Hem > Politik > Valet hemmavid

Valet hemmavid

8 juni, 2009

gavleval

Ovanstående är valresultatet från Gävles 50 distrikt. Här i Hamrånges tre distrikt skilde sig resultatet en hel del åt mellan distrikten. Jämfört med resultatet i Gävle kommun så kan jag notera att SD fick fler röster procentuellt medan Piratpartiet fick färre här ute. Socialdemokraterna når som förväntat bättre siffror än i kommunen som helhet. Detta gäller även Junilistan.

valet

Ovanstående resultat tycker jag speglar ganska väl min uppfattning om hur det ser ut i valmanskåren på de tre olika orterna. Förvånansvärt är dock det dåliga resultatet för Kristdemokraterna. Att Sverigedemokraterna gör ett ”bra” val här ute bekräftar tyvärr en del av mina fördomar om människorna här ute. Eller var det bara Eu-kritiska proteströster som röstade på SD och Junilistan? Att Vänsterpartiet gör ett dåligt val är kanske inte så konstigt. Lämnar man spelplanen fri för alla andra så blir resultatet därefter. Jag hade nog förväntat mig ett betydligt bättre resultat i Norrsundet. Men, men… nu är valet över för denna gång.

Kategorier:Politik