Hem > Diverse, Mode, Shopping, Stil, Tankar > Stenström & Wennerholm

Stenström & Wennerholm

12 juni, 2009

stenstrom Jag drog iväg till mjölkbutiken, hämtade mitt paket och fortsatte sedan till dr. Natalia som på sin svensk-ryska (?) förklarade hur ohälsosamt det är att röka och mer eller mindre beordrade mig att sluta röka. Ja, ja. Jag vet och jag förstår att det är synnerligen ohälsosamt att inhalera ångorna från en rykande cigarett. Men var sak har sin tid och min tid är skjortans tid. Och den är nu.

Skjortan är tillverkad av Stenströms skjortor för Ivar Wennerholms AB i Halmstad enligt den isydda etiketten. Materialet är bomull och kvalitén i detaljerna verkar vara mycket hög. Skjortan har en bra passform tycker jag och kommer säkerligen att bli något av en favorit. Längden är väl tilltagen. Ja, så väl tilltagen att jag kan ha skjortan som nattskjorta om jag skulle känna för det.

Skjortan auktionerades ut som en gammal oanvänd skjorta och att det stämmer är jag övertygad om. Skjortans exakta ålder är kanske svår att fastställa men den väl tilltagna längden och den styva kragen tillsammans med prislappen var det första som fick mig att ställa frågan; ”Hur gammal är den egentligen?”

Jag ”googlade” på Ivar Wennerholm AB och hamnade på Hallands Näringslivs Arkiv där arkivet från Ivar Wennerholm AB förvaras. Arkivet är ”herrelöst” och omfattar åren 1847 – 1969. Dessutom finns Ivar Wennerholm omtalad, i Föreningen Gamla Halmstads historik kring när ”Ljudfilmen gör entré”, under rubriken ”Herrekipering och biografen Skandia”.

wennerholmDär står det: ”År 1935 köpte direktör Ivar Wennerholm specerihandlare Axel Sonessons fastighet på Storgatan 24 och lät bygga om den för sin växande herrekipering, tidigare belägen på nummer 27 vid samma gata. För bygget anlitades arkitekt S Uno Forthmeiier och byggmästare Per Zepht. Svensk Filmindustri fick ett utmärkt tillfälle att öka sitt biobestånd i det nya huset. Arkitekten skapade och Ivar Wennerholm bekostade en biolokal för 484 personer med enkla stilfulla linjer, röd plysch på väggarna och fåtöljer i röd sammet. Filmbolaget lät installera en förstklassig ljudanläggning med två filmapparater. I närvaro av representanter för SF invigdes Skandia den 11 september 1935 med Glada änkan med Maurice Chevalier och Jeanette MacDonald”.

Under förutsättning att Ivar Wennerholm AB upphörde 1969 så drar jag slutsatsen att skjortan är minst 40 år gammal.

Enligt prislappen som satt fästad på skjortan betingade skjortan ett pris av 14 kronor och femtio öre. Jag köpte den för 35 kronor på Tradera men jag undrar fortfarande vilket år det var då en skjorta från Stenströms kostade runt femton kronor? En skjorta som idag förmodligen skulle ha ett nypris runt tusenlappen i en affär.

prislapp

Kategorier:Diverse, Mode, Shopping, Stil, Tankar
  1. 12 juni, 2009 kl. 19:32

    Vilka fynd du gör!

    Men jag tycker du borde backa lite mera från kameran så man får se ditt ansikte och så tar du på dig hatten 😀

    • vildhunden
      12 juni, 2009 kl. 19:58

      Jag behöver inte backa från kameran. Jag beskär bilderna i stället 😀
      Fynd? Ja, kanske kan man se vissa skjortor som fynd. Andra är tveksamt. Den här var definitivt ett fynd 🙂 Bra kvalité i tyget (tror jag) och omsorg i detaljerna.

  2. 12 juni, 2009 kl. 21:45

    Så spännande med shirtutlämning i mjölkbutiken! Känns rejält på nåt vis. Wennerholm känns också väldigt rejäl, vilken kul story! ”Herrekipering och biografen Skandia”, underbart! Fyrtioåriga shirtar är fan inte att leka med, ska vårdas ömt. Det litar jag på att du gör. Fjorton och femtikram! 🙂

    • vildhunden
      13 juni, 2009 kl. 16:05

      Visst är det spännande. I synnerhet innan man packat upp varan 😀 Det är rejält här på landet. Allt är rejält faktiskt 😉
      Auktionskram 🙂

  3. retstickan
    13 juni, 2009 kl. 00:31

    Sextitalare 😉 Men då är du ju ”inne” nu 😀

    • vildhunden
      13 juni, 2009 kl. 16:03

      Jag är alltid ”inne” eller ”ute”. Men har man varit ute en längre tid så blir man helt plötsligt inne. 😉

  4. 13 juni, 2009 kl. 09:05

    Det fascinerar mig att det ens FINNS en mjölkbutik där du bor. Den sista stängdes -72 i mina trakter. 🙂
    Var snäll mot skjortan, vildhunden. Behandla den med respekt och kärlek. Och sluta beskära dina bilder! 😛

    • vildhunden
      13 juni, 2009 kl. 16:10

      Men Lussan …tsss. Mjölkbutiken heter ju COOP eller Posten, Systembolaget och DHL 🙂 Jag är snäll mot skjortan 🙂
      Ska t o m ta en korrespondenskurs i konsten att stryka en skjorta 🙂 Fram till dess att jag lärt mig att stå med benen i kors, på det ”speciella sättet”, så kommer jag beskära bilderna 😉

  5. Hondjuret
    14 juni, 2009 kl. 11:40

    Vilken kul historia!
    Men hur många skjortor har du egentligen k ö p t nu? Tycker du börjar komma upp i en ganska imponerande mängd…

    • vildhunden
      14 juni, 2009 kl. 12:39

      Visst blev det lite ”kuriosa” över detta skjortköp 😀
      Jag har rensat ut tio skjortor, som är för stora, ur min garderob och nio skjortor har jag köpt. Men alla har inte kommit än. 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.