Hem > Årets vackraste bil, Grinig gubbe, Pengar, Tankar, Väderprat > Kosta vad det kosta vill

Kosta vad det kosta vill

27 juni, 2009

Jag måste fixa luftkonditioneringen. Det får kosta bara den fungerar. Jag har sökt på nätet och insett att bilverkstäder och kylföretag tar ordentligt betalt för att felsöka och reparera en klimatanläggning. En felsökning och påfyllning av R 134a kan dra i väg mot ett par tusenlappar för ett arbete som kanske tar en timme. Behöver delar bytas så kan det sluta på tio tusen kronor. Sedan finns det kyltekniker som gärna fyller på R 134a för ett par hundralappar ”rätt ner i fickan”. En sak verkar gälla för AC. De läcker och behöver fyllas på då och då. En åtgärd som är lika lätt som att fylla på olja i motorn, hävdas det på en del diskussionsforum. Jag tror mig ha identifierat ventilerna där gasen fylls på och är böjd att tro att det är lätt. Om man har gjort det tidigare alltså. Och om man kan få fatt på R 134a. Det finns kompletta satser med gas och slangar att köpa bl. a. på Blocket för runt 6 – 700 kronor. Men som sagt. Jag skulle vilja ha sett hur det går till innan jag försöker.

Ett alternativ för hemmapularen är att använda gasol som kylmedia i AC-n. Det finns en mycket informativ hemsida som behandlar ämnet, både ifråga om lagar, felsökning, slangar, kopplingar, manometrar och påfyllning av gasol. Mekade jag i eget garage så är frågan om jag inte skulle satsa på billigare och miljövänligare gasol istället för R 134a. Men nu är det som det är. Jag får lov att vända mig till bilverkstad och betala vad det kan komma att kosta. För luftkonditionering vill jag ha. I synnerhet svettiga klibbiga dagar som dessa.

