Kyla och sydväst

9 juli, 2009

Klockan sju idag togs bilen in för felsökning hos VP & AC Service. En dryg timme senare hade jag betalat 695 kronor och fått ett kostnadsförslag samt beställt en reparation av luftkonditioneringen om två veckor. Vägsalt, sade han, hade gjort att det uppstått ett hål på ett rör i slangpaketet från kompressorn. Ett nytt slangpaket till min bil kostar ”bara” 696 kronor plus moms. Reparatören hade varit med om att ett slangpaket från Peugeot kostat 4.500 kronor och tyckte inte att det var ”så farligt” dyrt med mitt paket. Dyrt och dyrt. Med andra delar som ska bytas så blev summan för materialet 1.435 kronor. Tillhopa med arbetskostnaden, fyllning av systemet samt moms så slutade kostnadsförslaget på 6.669 kronor. Jag hade väl hoppats på att felsökningen skulle visa att det var för lite R 134a och att det enda som krävdes var en vacumsugning och påfyllning. Då hade kostnaden mer än halverats. Men vad kostar man inte på sig för att kunna njuta av några dagars svalka nästa sommar.

Idag behövs ingen kylanläggning. Idag är det vadarstövlar, regnställ och sydväst som gäller.

  1. Retstickan
    9 juli, 2009 kl. 13:53

    Vänta till augusti, då har jag semester och sommaren kommer tillbaka! Då kan det vara skönt med ACC 😀

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.