Hem > Diverse, Musik > Mia vill veta

Mia vill veta

24 juli, 2009

Jag ställde en fråga till Mia i en kommentar. Kanske var frågan en smula luddigt ställd men svaret på frågan är alltså: Otis Rush är vänsterhänt och spelar på en gitarr för högerhänta. De ”tunnaste” strängarna hamnar alltså där ”bassträngarna” normalt är för en högerhänt gitarrist. Detta sätt att spela ”upside down” delar Otis Rush bland annat med Albert King. Så nu förväntar jag mig naturligtvis att även Mia vänder på gitarren  och blir vänsterhänt 😀

Gillar ni Otis Rush så vill jag verkligen rekommendera hans inspelningar på Cobra under 50-talet. Det är Chicagoblues på nytt sätt.

Kategorier:Diverse, Musik
  1. Retstickan
    24 juli, 2009 kl. 22:00

    Vad häftigt…måste visa sonen när han kommer hem 🙂 Det syns ju att gitarren är ”upp och ner”

    • vildhunden
      24 juli, 2009 kl. 22:39

      Å då kan du ju tänka dig hur Roffe Wikströmn slet för att lära sig spela som Otis och Albert när han inte ens visste att de spelade ”upp och ner” 😀

  2. 25 juli, 2009 kl. 00:06

    Jag spelade med en kompis när jag var ung, och han spelade också ”uppochner”. Det var besvärligt att spela med honom för det gick aldrig att se vilket accord han tog när man själv var vilsen, man blev bara mer vilsen.

  3. 25 juli, 2009 kl. 00:08

    …nej jag ”orkar” inte lära om, gamla hundar sitter där dom sitter 🙂

    • vildhunden
      25 juli, 2009 kl. 00:35

      Men Otis är BRA! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.