Hem > Diverse > Slamsig

Slamsig

27 juli, 2009

Idag har jag funderat över ett ord som jag aldrig hört tidigare. Ordet var ”slamsig”. Först tänkte jag att det var någon lokal västerbottnisk sammanblandning av ”flamsig” och ”slampig” men hej vad jag bedrog mig. För när jag sökte på slamsig fann jag 317 svenska sidor med ordet.

På synonymer.se fanns det följande synonymer till slamsig: (vard.) slarvig; slampig; vårdslös; ovårdad; flabbig; tramsig.

I Svenskt dialektlexikon: ordbok öfver svenska allmogespråket, står det SLAMSA 1, v. n. 1) slarva, vara vårdslös; 2) prata mycket utan sammanhang. SLAMSA 2, f. 1) till kläder och yttre skick vårdslös qvinna. Allm.; 2) pratmakerska. Sk. N. slamsa

Nu förstår jag innebörden av ordet SLAMSIG 😀

Man lever så länge man lär! 🙂


Kategorier:Diverse
  1. 27 juli, 2009 kl. 20:31

    Värsta slamsan är JAG! Alla kategorier. Jag är stolt över det, för jag har väl inte bättre vett. Dessutom har jag JÄVLIGT roligt. 😀 Tramskram!

    • vildhunden
      28 juli, 2009 kl. 13:23

      Att du är slamsig har alla förstått 😀 Slamskram 🙂

  2. 28 juli, 2009 kl. 12:55

    Köttslamsan, vart tog den vägen? Fast det är ju inget man är förstås…

    • vildhunden
      28 juli, 2009 kl. 13:26

      Köttslamsa fanns naturligtvis med men jag uteslöt den och andra liknande betydelser/förklaringar. Nöjde mig med ”slamsig” i det sammanhang det sades. ”Nu var jag lite slamsig” 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.