Hem > Paris, Resor, Shopping, Tankar > Sune Jonsson och Rune Hassner

Sune Jonsson och Rune Hassner

7 september, 2009

När jag gick där bland Sune Jonssons fotografier så slog det mig att han i vissa kopior verkligen utnyttjade svärtan för att bygga upp bilden och framhålla motivet.

I än högre grad gäller detta för Rune Hassners bilder i utställningskatalogen som jag köpte på Fotomuseet i Sundsvall. Hassner verkar medvetet ha eftersträvat ”grova” svart-vita bilder där stora partier verkligen är sotsvarta. Allt för att lyfta fram det centrala motivet i fotografierna? Nu kan ju trycket ha tagit bort en del detaljer i skuggorna, detaljer som kanske syns på originalkopiorna, men det verkar som om bildernas mörka partier och kanter efterbelysts ordentligt för att skapa spänning mellan bildens mörka och ljusa partier. Vardagliga motiv från Paris förvandlas därmed till spännande porträtt och tidsdokument.

Det sättet att kopiera svartvita bilder måste jag prova vid tillfälle. Nu blir det förstås skannade negativ som blir utgångspunkten för mig men prova ska jag göra 🙂

Kategorier:Paris, Resor, Shopping, Tankar