Hem > Bild, Diverse, Tankar > Åren bara går

Åren bara går

10 september, 2009

Jag har då och då funderat på varför jag tycker att åren går fortare och fortare ju äldre jag blir. Något bra svar på frågan har jag aldrig funnit. Bara tyckt att det är märkligt att jag uppfattat det som om åren går fortare och fortare ju äldre jag blivit. Egentligen är ju året lika långt oavsett vad prästbetyget säger. En förklaring hörde jag för en tid sedan. Såvitt jag minns nu så var förklaringen den att vi människor sätter uppfattningen om årets längd i relation till hur länge vi levt. För en femåring så är ett år en femtedel av livet medan året för en femtioåring är en femtiondel och därför kommer femtioåringen att tycka att åren går fortare och fortare. Ju äldre man blir desto fortare går åren. Så det är bara att inse och acceptera att de kommande åren kommer att gå in i helvete fort.

Under en ständigt ökande hastighet kommer krematorieugnen att närma sig tills den andra evigheten infinner sig.

kapell

Kategorier:Bild, Diverse, Tankar
  1. 10 september, 2009 kl. 15:37

    Det där har jag också funderat en del på…men förklaringen du lämnar här ovan låter rimlig, så den köper jag direkt. Nånting sånt måste det vara. Men nu ska vi inte tänka på krematoriet! Vi måste för fasen se till att ha kul dom sista åren, suga ut det göttaste och njuta så mycket vi bara orkar. Visst? Fortkram! 🙂

    • vildhunden
      10 september, 2009 kl. 19:35

      Så sant! Ett snabbt år har fortfarande 365 dagar som suger 😉
      Kulram 🙂

  2. Retstickan
    10 september, 2009 kl. 16:12

    Jag som trodde det berodde på att närminnet började svika oss ;)Tappar man en dag här och där så går ju åren fort 😀

    • vildhunden
      10 september, 2009 kl. 19:36

      Men sviktande närminne är demens! 🙂

  3. Retstickan
    10 september, 2009 kl. 21:36

    Nej då, bara altzheimers light ju! 🙂

    • vildhunden
      10 september, 2009 kl. 21:41

      Okej. Då bekräftades det! 😉 😀

  4. 10 september, 2009 kl. 22:26

    …ett svisch…och adjö…

    • vildhunden
      10 september, 2009 kl. 23:14

      Jo fort går det nog …när det går 😀

  5. 10 september, 2009 kl. 23:14

    Glömde säga att det var kul att du hittade Jernis blogg. Han är verkligen härlig den gossen! Kamratkram! 🙂

    • vildhunden
      10 september, 2009 kl. 23:16

      Ja. Definitivt en läsvärd blogg. Välskriven med underhållande texter 😀
      Bloggkram 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.