Hem > 70 – tal, Bild, Politik, Småbild, Tankar, Umeå > Lördagsnöje

Lördagsnöje

13 september, 2009

dia546

Samling före avmarsch.

Lördagar i Umeå var detsamma som demonstrationsdag. Då samlades ”folket” under banderollerna och tågade upp till Rådhustorget där brandtalen avlöste varandra. Det kunde vara både två och tre tåg samma lördag och det var ett sjå att hålla reda på alla schatteringar och politiska viljeyttringar bland demonstranterna.

Jag brukade hänga på mig kameran och ta bussen eller cykeln från Carlshem ner på stan. Om jag inte gick. Vilket hände om jag hade vaknat tidigt på morgonen. Då kunde promenaden förvandlas till en liten fotosafari per fot. Efter det avslutande torgmötet så drog jag till NK med förhoppningen att finna bekanta och en plats där kaffet kunde intas. Jag drack alltid lördagskaffet där och köpte ofta en bit av en tårta vars namn jag glömt. Men tårtan var en ”specialitet” som NK hade. Smarrigt värre! 🙂

Ibland kan jag känna en saknad efter det engagemang som fanns bland väldigt många människor från 1968 och tio år framåt. Men vi har blivit äldre och knyter näven i fickan idag. Om vi ens knyter den.

  1. Kicki
    13 september, 2009 kl. 17:17

    Luften gick ur mig efter resultatet av kärnkraftsomröstningen…tyvärr.

    • vildhunden
      13 september, 2009 kl. 17:24

      Hej och hjärtligt välkommen! 🙂

      Sedan var det kanske så att engagemanget kunde vara svårt att anpassa till arbete, barn och familjeliv?

  2. 14 september, 2009 kl. 10:33

    Häääärliga bilder… 🙂

    • vildhunden
      14 september, 2009 kl. 10:38

      Tack! Fler foton blir det säkert 😀

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.