Hem > Diverse, Matprat, Pengar, Tankar > Dagens pasta

Dagens pasta

28 september, 2009

Spaghetti med ädelostsås.
Idag ska jag laga mat efter recept. Ovanstående spagettirätt fastnade jag för när jag såg receptet i Guldkorn nr 52 . På papperet såg det enkelt och billigt ut, tyckte jag. ”Billigt är ordet”, sa Bull. ”Men hur billigt?”, sa jag. Vad kostar en portion? Hm… ska jag egentligen beräkna matkostnaden för två portioner med tanke på att jag äter för två nu för tiden?

Vad åtgår till 4 portioner?
500 gram Barilla spahetti kostar 12:50
2 röda lökar kostade 2:60
4 msk rapsolja pris: –
1 tsk strösocker pris: –
200 gram broccoli (djupfryst) kostar 3:98
2,5 dl Pastagrädde (!) kostar 14:90
100 gram ädelost kostar 14:93
salt och svartpeppar pris: –
Summa kronor: 48:91 för fyra portioner vilket ger ≈12:23/portion.

Jag skippade Pastagrädden och ersatte den med matlagningsgrädde, för jag vill inte betala en femma mer för lite ”smak av ost”. Den ostskivan kan jag tillsätta själv i den kokande grädden där man dessutom ska tillsätta ädelosten!

Mot spisen!
––––––
Kl. 14.13
Recept och hastighetsskyltar är bara rekommendationer. Glöm inte det!

Kategorier:Diverse, Matprat, Pengar, Tankar
  1. Retstickan
    28 september, 2009 kl. 19:46

    Åhhh vad gott det låter, vill ju också ha 🙂 Berätta nu var det lika gott som det lät?

    • vildhunden
      28 september, 2009 kl. 22:35

      Nja… det gick ju ner. 😉 Jag skippade receptet och hade det bara som inspiration. Men det var lättlagat och gick fort. Ska prova fler gånger 🙂

  2. 28 september, 2009 kl. 21:40

    Mumsigt hörru! Vilken tid ska jag komma? Barillakram! 🙂

    • vildhunden
      28 september, 2009 kl. 22:36

      För dig är restaurangen öppen dygnet runt.
      Gräddkram 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.