Hem > Bekännelser, Bostad, Diverse, Matprat > Fönsterputs

Fönsterputs

5 oktober, 2009

Köket är rent. Golvet torkat. Skåpluckor avtorkade. Fönstret putsat. En gång på utsidan och två gånger på insidan. Fasligt vad fett eller skitigt glaset var. Eller var det så att min fönsterputsarteknik inte var den bästa trots att jag köpt en proffsskrapa? Men övning ger färdighet sägs det. Putsar jag fönstren mer än en gång om året  i fortsättningen, så blir kanske resultatet rentav lysande så småningom. Sedan är det det där med gardiner då förstås. 😦

Till alla som eventuellt bekymrat sig över tillståndet för mina gröna bruna växter vill jag bara säga: Ta’t lugnt. Båda blommorna lever och tillbringar just nu en tid stående i fothögt vatten i badkaret. Omplantering är av nöden men den kommer ej att ske inom den närmast överskådliga framtiden.

Inom den närmaste framtiden väntar matlagning. Improviserad gratinerad kycklingfilé med diverse kolijox. Vad det blir vete gudarna men jag tror det blir med lite senap i creme fraiche och rotsaker. Eller något annat. Broccoli kanske?

Men först en kopp kaffe med tillhörande stinkpinne!

––––
Känns som om jag åtminstone fått något gjort idag! Kanske blir det en bra dag? T o m min gamla fina fiskbensmönstrade överrock passar min kropp idag. 🙂 Har jag blivit tjock?

  1. Retstickan
    5 oktober, 2009 kl. 17:21

    Använder du skrapa till fönsterna? Jag använder tidningspapper 🙂 De blir mycket finare då och inga ränder 😀

    • vildhunden
      5 oktober, 2009 kl. 18:48

      Snick-snack! 😉
      Jag putsar som proffsen dock icke med deras resultat ännu – men snart 🙂 Vatten, diskmedel, svamp, skrapa och en frottéhandduk (trasa) är vad som behövs för att putsa fönster 🙂

  2. 5 oktober, 2009 kl. 21:28

    Testa Mirakeltrasa till fönstren. Du dööööööör av lycka! Åsså BILD på mannen i den fiskbensmönstrade rocken. Putskram! 🙂

    • vildhunden
      5 oktober, 2009 kl. 21:32

      Mirakeltrasa! 😀
      Putsar den fönstren själv? 😉
      Växtkram 🙂

    • vildhunden
      5 oktober, 2009 kl. 21:39

      Mirakeltrasa = mikrofiberduk. 😀
      Sådan har jag faktiskt använt, men har ingen här. 😦
      Mirakelkram 🙂

  3. 13 mars, 2010 kl. 13:36

    Ja tidningspapper o grejjer är det många äldre som tipsar om som ett husmorstips.

    Men du har rätt. svamp, skrapa vatten o diskmedel e det som gäller.

    Men se till att ha ett bra blad på skrapan.
    Jag byter blad ungefär två gånger om dagen. Jag putsar visserligen ca 150 fönster varje dag =)

    Som trasor använder vi tyg-blöjjor. Inte begagnade dock =)
    Vi beställer de från ett företag som säljer babyartiklar, Otroligt bra sugförmåga!!

    • vildhunden
      13 mars, 2010 kl. 13:57

      Hej och tack för din upplysande kommentar! 🙂
      150 fönster om dagen? Oj. oj… då går det undan! 😀
      Om ett blad räcker till 75 fönster så är nog risken att mitt blad blir utslitet minimal. Risken är större att det torkar sönder, misstänker jag.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.