Hem > Diverse, Matprat, Tankar > Dinkelkusar

Dinkelkusar

12 oktober, 2009

Idag köpte jag Fazers Frökusar som bakats på Dinkelmjöl. Orsaken var att mängden kolhydrater var lägre än i andra industribakade bröd i brödhyllan. Däremot var mängden sockerarter högre än i exempelvis Fazers Rågkusar. Frökusarna smakade bra (kanske lite för söta) och kan säkert passa mig.

Fazer skriver själva på sin hemsida: ”Fazer Frökusar innehåller frön av pumpa, solros och lin. De är dessutom toppade med bland annat hela krispigt rostade solrosfrön och linfrön. Alla fröer ger brödet en mycket saftig karaktär samtidigt som dinkelmjölet tillför spänst och en härligt mustig smak.”

Dinkel – ett slags urvete
(Triticum spelta)

”Dinkel eller spelt som det också kallas har fått sitt namn av det tjocka skal, spelten, som omger kärnan.
Dinkel är en underart av vete, Triticum aestivum som har uppstått genom naturlig korsning av det urgamla enkornsvetet med andra gräsarter. Den har fått förbli samma anspråkslösa och motståndskraftiga spannmål som den alltid varit, eftersom den inte passade riktigt lika bra i det moderna maskinjordbruket.”

Om det nu är så att Dinkelmjöl innehåller mindre kolhydrater än annat mjöl så är det kanske läge att prova att baka ett matbröd på Dinkel? Ett surdegsbröd på Dinkel kanske? Ett problem blir säkert den förbaskat ojämna temperaturen i ugnen.

Kategorier:Diverse, Matprat, Tankar
  1. 12 oktober, 2009 kl. 17:25

    Köpebröd är inte kul, men jag bakar inte så jag får nöja mig. Ett bröd jag tycker är hyfsat är Skogaholm Extra grov, med fullkorn. Mörkt och saftigt, blir inte så fort torrt. Eftersom jag inte behöver kolla innehåll har jag ingen pejl på vad som är ”mycke” eller ”lite”. Kolhydrat 43 g varav sockerarter 8 g, säger mig inget. Är det för ”mycket” för dig? Kuskram! 🙂

    • vildhunden
      12 oktober, 2009 kl. 19:42

      Som jämförelse.
      Frökusar 35 g kolhydrater varav 4,5 g sockerarter.
      Rågkusar 43 g kolhydrater varav 1 g sockerarter.
      Jag letar ett gott bröd med lite kolhydrater och lite sockerarter eftersom jag misstänker att både kolhydrater och sockerarter påverkar blodsockret.
      Frökram 🙂

  2. 12 oktober, 2009 kl. 20:46

    Din misstanke delas av fler, kan jag erkänna.
    Jag har turen att få äta hembakat matbröd varje dag!

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.