Hem > Diverse, Foto, Mellanformat, Småbild > Experimentell fotografi

Experimentell fotografi

18 november, 2009

I kylskåpet ligger fyra småbildsrullar (135–36) negativ färgfilm med iso 200. ”Bäst före datum” 09/2005. Vidare finns där fem rullar negativ färgfilm (220) för mellanformatet, Kodak Portra 160 NC med ”bäst före datum” 02/2002. Samtliga filmer ska framkallas med process C-41 men jag tänkte prova att framkalla dem i Calbe R09. Såvitt jag hittills funnit ut så ska framkallningstiden förlängas med ca 50% jämfört med en traditionell svartvit film med samma isotal. Detta kommer förmodligen att bli mitt första lilla fotoprojekt för ”experimentell” fotografi. Slår det väl ut så blir förmodligen nästa steg att bygga om en eller två kameror till hålkameror för utgången negativ färgfilm.

Nu gäller det bara att finna några motiv att plåta med gammal utgången negativ färgfilm. Kanske redan till helgen?  🙂

———-

Uppdatering: Några tider som jag sett på nätet för Calbe R09 (1+40). Tri-X 400@200, 9 minuter. Fomapan 200, 8 – 9 minuter. Så då verkar det som om jag kan börja testa med en småbildsrulle 200 iso, 1+40 under 13 – 14 minuter. 🙂

  1. h-lady
    22 november, 2009 kl. 19:42

    hmm Har du fastnat i kylskåpet? Eller i framkallningsdjungeln?

    • vildhunden
      22 november, 2009 kl. 20:45

      Ja. Jag lyckades ”förtränga” att jag har en blogg. Men nu gör den sig påmind igen 🙂

  2. 22 november, 2009 kl. 21:00

    http://www.skonahem.com/blogg/persiljas-hus/

    Här står det om pumlor! Det är uppe i Norrbotten dom snackar om pumlor.

    Bagarberta

    • vildhunden
      22 november, 2009 kl. 21:13

      Jo, jag har förstått att det är ett norrbottniskt ord. Ett mycket vackrare ord än ”julgranskula”. 🙂
      Pumla på! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.