Hem > Bloggtorka, Diverse, Konst, Mode, Radio, Umeå > Fluxus med stil

Fluxus med stil

12 december, 2009

Jag hade ingen aning om att det finns en konströrelse som kallas för fluxus. ”Bland artister med anknytning till Fluxus kan nämnas John Cage, Joseph Beuys och Yoko Ono, men gruppen var stor, tvärkulturell och diffus och hade knappast något formellt medlemskap. Dess inflytande på samtidskonsten in i vår tid (jämför konceptkonst) var inte desto mindre mycket betydande. Ordet fluxus är hämtat från latin och betyder ”att flöda”, skriver Wikipedia.

”För att etablera sin icke-professionella status i samhället måste Fluxuskonstnären demonstrera att han är ersättbar och delaktig, att publiken klarar sig själv, att vad som helst kan vara konst och vem som helst göra den. Därför måste konst-nöjen vara enkla, roande, opretentiösa, upptagna av obetydligheter, inte kräva någon skicklighet eller otaliga repetitioner, inte vara av värde för konsthandeln och institutionerna. Värdet av konst-nöjen måste sänkas genom obegränsad massproduktion, så att de blir tillgänliga för alla och ytterst också kan göras av alla”, ur George Maciunas Fluxus-manifest från 1965.

Jag hade alltså aldrig hört talas om ”Fluxus” tidigare och jag visste absolut inte att det öppnats en Flux Shop i Umeå! Det finns ytterligare en ”Flux Shop” i världen. I New York!

Nu känner jag åtminstone till något om ”fluxus” efter att ha lyssnat på radioprogrammet Stil i P1 nu på morgonen. Man kan lära något varje dag!

Kanske en egen variant på vykortet ”Postman’s choice*”  kan vara något att testa? 😀

–––––
*1965 skapades ett vykort med två adressidor som lämnade valet av mottagare till brevbäraren.

Kan man låta ”slumpen” (via Hitta) välja adressat och skicka ett ”Postman’s choice” med en hälsning (utan avsändare) till okända mottagare? Undrar vad som händer?

  1. 14 december, 2009 kl. 07:15

    Min äldste son har berättat om den shopen för ett tag sen. Men jag vet inte vart den är, ska kolla in nästa gång jag är i stan, om jag klurat ut vart den är.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.