Längtan vs latheten

16 december, 2009

Jag brottas med min längtan efter att prova på alternativa sätt att fotografera med film och min inneboende tröghet. Eller lathet om ni så vill. Det är en ständig kamp där tankarna vandrar fram och tillbaka i skallen utan att jag kommer till skott. Varje gång jag får en idé så slår bromsklossen i mitt inre till och jag blir sittande där vid köksfläkten med mina tankar, en kaffe och en stinkpinne som ryker och glöder. Trögheten är förlamande. Ändå vet jag att det bara är att börja. Allt behöver inte vara klart och planerat i detalj. Problemen får lösas längs vägen. Vägen är målet.

Ett första stapplande steg har jag redan tagit i och med att jag laddade en 220–rulle med negativ färgfilm i min Kowa. Färgfilm som ska framkallas i en framkallare för svartvit film (Calbe R09). Men så långt som att ta ut kameran har jag inte kommit än. Med snön så kom ju ljuset men det är inget som lockar. Jag tittar ut och tänker: ”Tvi vale för att stå där i kylan med ett kallt stativ och en bångstyrig gammal kamera”. Handskar, varma kläder och kängor har jag. Så vilket är problemet? Jo, min egen bekvämlighet. Samtidigt vet jag att det finns en form av glädje efter exponeringarna när filmen är framkallad och jag kan se negativen. Att bilderna oftast blir erbarmligt dåliga skyller jag på bristande övning och träning i att se. Övning ger färdighet. Detta vet jag!

Steg två? Ska det bli en svartvit film i mellanformat framkallad i Caffenol?

Steg tre? En modifierad hålkamera för mellanformatet? En hemmagjord hålkamera för 9 x 12 cm film? Eller foton på 9 x 12 cm film med min mycket gamla men fullt fungerande kamera?

Eller blir det något annat som faller mig in sedan jag exponerat och framkallat en sedan länge utgången negativ färgfilm? För vägen är målet! 😀

  1. 17 december, 2009 kl. 06:54

    Ibland ger planerandet och tänkandet nöjet också men jag förstår tankarna. Startmotorn tänder inte systemet :-)?

    • vildhunden
      17 december, 2009 kl. 07:17

      ”Startmotorn tänder inte systemet” 😀
      Just det! Precis så är det! 🙂

  2. Oskar
    19 december, 2009 kl. 14:53

    Jag förstår dig, lider ofta av samma problem..
    Men det gäller dels att bara komma igång, utan att hinna tänka och grubbla över vad man ska göra.
    Sätt igång. Ta kamera, varma kläder och stativ. Sätt dig i bilen. Kör in i Gävle (eller valfri annan plats), hitta något någorlunda roligt att fotografera och börja ta lite bilder. Ofta kan man komma på mer saker bara man väl börjat.
    Sen kommer svårighet nummer två; att hålla uppe intresset. Då är det nog bra att hitta lite folk att prata med det om. Någon som liksom eldar på intresset lite. Kanske fotoforum på internet? Sen får du gärna komma förbi och prata lite med mig! Jag hör av mig när jag är tillbaka ute i Hagsta. Tjo!

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.