Hem > Caffenol, Diverse, Foto, Tankar > Frystorkat eller bryggt?

Frystorkat eller bryggt?

17 december, 2009

Allt sedan jag upptäckte bloggen ”Svenska Bilder” har jag tänkt att jag måste testa Caffenol-C som framkallare för svartvit film. Men varför ”snabbkaffe”? Är det för att receptet ursprungligen är amerikanskt och amerikanare vet inte vad riktigt bryggkaffe är? Personligen skulle jag föredra att använda mig av mitt vanliga bryggkaffe.  I synnerhet som Jan Bernhardtz vid ett tillfälle kokade och filtrerade lösningen. Frågan är om det är koffeinet som är den verksamma beståndsdelen i kaffet? I så fall borde det kanske gå lika bra att göra ett koncentrerad bryggd kaffelösning som man slår i blandningen av vatten och natriumkarbonat? En rågad tesked bryggkaffe motsvarar ett ”mått” upptäckte jag men frågan är om halten koffein blir densamma? Svaret är nej. Bryggkaffe innehåller betydligt mer koffein* än frystorkat kaffe.

Caffenol–C
500 ml vatten
3 tsk natriumkarbonat (kristallsoda) **
10 tsk snabbkaffe
2 g C-vitamin***

–––––
* Enligt beräkningar från Cosic (Coffee Science Information Centre) är koffeinhalten väsentligt lägre i snabbkaffe – nedåt hälften. Typvärdet för en kopp (1,25 dl) bryggkaffe är 95 mg koffein, mot 55 mg för en kopp instant. Men spannen är ganska stora, mellan 50 och 150 mg för bryggkaffe och 25 till 100 mg för snabbkaffe. (2002-01-16)
** Kristallsoda finns hos färghandlaren som målarsoda. Enligt uppgift innehåller Beckers Målarsoda ren natriumkarbonat.
*** Ren C-vitamin finns visst att köpa på Apoteket.

Kategorier:Caffenol, Diverse, Foto, Tankar
  1. 17 december, 2009 kl. 17:39

    På den tiden jag sprang i fjällen var det frystorkat som gällde – p.g.a den nästan obefintliga vikten. Vatten fanns ju överallt i bäckarna.
    MEN
    en uppfinning jag väntade på men som aldrig kom – frystorkad gin o tonic 🙂

    • vildhunden
      19 december, 2009 kl. 14:25

      Frystorkad Gin & Tonic hade varit lätt att bära 😀

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.