Zeiss och jag

27 december, 2009

Hittade en egentillverkad pappersficka med en framkallad 120–rulle där det stod: T-MAX 400 (satt i Zeiss Ikon). Expon e 100 ASA. Framkallad 21/3 –03 i D–76. 9,5 min efter 100 ASA. 120–film. Motiv: Test av kameran. 6×6. Då förstår ju alla vad som hände. Jag skannade genast de nio rutorna och började fundera på om inte T-Max är värd den högre kostnaden jfrt. med exvis. Fomapan. T-Max går utmärkt att placera i skannerns negativhållare. Plan och bra film på alla de sätt.

Två sparkar.

Därefter rotade jag fram min Zeiss Ikon Nettar 515/16 och testade att den fortfarande fungerar. En liten trevlig kamera för mellanformatet som ger negativ som är 6 x 6 cm. En bälgkamera som jag kan stoppa i fickan och bära med mig överallt. Kameran är utrustad med en Novar Anastigmat 1:6,3, f=75 mm. Vario slutare och tiderna B, 1/25, 1/75 och 1/200 sekund. Kameran är ”Made in Germany” och förmodligen tillverkad efter 2:a världskrigets slut. Serienumret är S 47889.

Zeiss Ikon Nettar 515/16

Problemet är väl att jag behöver träna länge på ”sunny 16” innan exponeringarna blir någotsånär korrekta. Ett alternativ är ju att kolla om min ”antika” exponeringsmätare; en Zeiss Ikon Ikophot S med selencell mäter ljuset korrrekt.

  1. 27 december, 2009 kl. 23:50

    Nu har ni kommit igång Zeiss och du! Spännande projekt! Fantastiskt vacker kamera, han Zeiss. Sparkbilden gillar jag också, du vet att jag föredrar sv/vitt. 515/16kram! 🙂

    • vildhunden
      28 december, 2009 kl. 19:06

      Jag och Zeiss det blir ett äventyr. 🙂
      Det är för många kameror i huset 😉
      Anastigmatkram 🙂

  2. 28 december, 2009 kl. 15:25

    DEt här måste vara nära nog lika roligt om att veva igång en tidig Grälle, hänga på en tvåskärig plog och kolla att hydruliken i trepunktlyften fungerar genom gräsmattan, grusgången och ut på garageinfarten 🙂
    Mycket nöje!

    • vildhunden
      28 december, 2009 kl. 19:14

      Är det inte lite fel årstid för en plog på Grållen? 😉
      Kameran och Grållen har likheter. Det är mekaniska grejer! 🙂
      Ha det gott 🙂

  1. 8 januari, 2010 kl. 16:57
Kommentarer inaktiverade.