Hem > Bekännelser, Kärlek & sån't, Tankar > Konflikträdd?

Konflikträdd?

29 december, 2009

Jag hörde i så där i förbigående att jag var konflikträdd. Det är kanske sant. Men den som påstod detta var min andra hustru i ett samtal med vår äldste son. Jag tog åt mig och tänkte att detta är säkert sant. Men ju mer jag tänker på saken så undrar jag om hon som förteg, och bortsåg från vad vi lovat varandra, är det rätt person att uttala sig om ”konflikträdsla”? Hon som bedrog och ljög, trots att vi lovat varandra att berätta om allt som kunde påverka vår relation. Är hon rätt person att yttra sig om ”konflikträdsla”?

Jag har aldrig uppfattat mig som ”konflikträdd” utan har alltid trott att jag stått för mina åsikter och t.o.m. varit beredd att gå i fängelse för dem. Och jag har varit fängslad för mina åsikter. Men att vara ”konfliktrtädd” är kanske något annat?

Men vad är då ”konflikträdd”? År du ”konflikträdd”?

  1. 29 december, 2009 kl. 23:38

    Absolut! Jag är århundradets velpotta. Håller alltid med föregående talare och byter åsikter oftare än underbrallor.

    • vildhunden
      30 december, 2009 kl. 12:50

      Du tror inte att det kan bero på ”uppfostran”, vikt, sammanhang och person? Vissa konflikter tar man direkt för att de känns viktiga. Andra känns lite mindre viktiga. Sedan tror jag att ålder spelar in också.

  2. 30 december, 2009 kl. 22:12

    Spännande ämne konflikträdsla – jag är dålig på att bråka och konflikta. Tycker det blir så olustig stämning då. Men jag är rätt bra på att bråka och säga ifrån om dom andra håller tyst eller bara bråkar lite lagom. Jag vill vinna och ha rätt. Om nån bråkar högt och skäller på mig blir jag liten, tyst och ledsen. Det går bättre för mig att bråka om jag får komma på bråket och va den som styr och vinner 🙂

    Men det är jobbigt att bråka med nån som blir tyst och ledsen och tar illa vid sig. Det här med konflikter är inte lätt.

    Det bästa är nog att fråga den som sa att du var konflikträdd vad hon menade. Bara appropå sådär….jag har gått och tänkt på det där du sa om att jag är konflikträdd kan du utveckla det? Ja jag vet….det är alltid enkelt att va klok när det gäller andra 🙂

  3. Mia
    2 januari, 2010 kl. 00:24

    Det finns en del ord som ”missbrukas” ofta idag. Ett av dem är just (tror jag för jag hör det ofta) konflikträdd. Personligen tror jag att det kan tas i mun av någon som vill försöka sätta sej i en maktposition. Och trycka ner den som inte tagit konflikten som makten önskade. Sedan finns det olika slags konflikter, det tar för lång tid att bena upp de nu. Men konflikter är inte jag rädd för, det är inte så att jag söker mej till dem. Men är inte heller rädd för att försöka lösa dem. Sedan finns det en konflikt i konflikten, och den tror jag du råkade ut för. Och de finns de som gillar att skapa konflikter.
    Konflikt bör inte missbrukas, snarare desarmeras 🙂
    Bra fråga du ställde!

  4. Ia
    2 januari, 2010 kl. 19:30

    Jag är.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.