Negativ efterlyses!

7 januari, 2010

Det föll sig så att jag var på plats i Båstad den 20 september 1975. 1200 poliser bakom kravallstaket skulle förhindra att 7000 demonstranter stormade tennisbanan med syftet att stoppa matchen mellan Sverige och diktator Pinochets Chile. Stämningen var en smula spänd efter att bl.a. kvällstidningarna gått ut och spekulerat över möjligheten att demonstrationen kunde leda till de första dödsfallen i Sverige efter skotten i Ådalen. De kravallvana danska ”anarkisterna” med sina kraftiga spikförsedda* ”flaggor” placerades längst bak i demonstrationståget av demonstrationsledningen. Jag stod närmast kravallstaketet på torget och minns fortfarande hur det kändes när beskedet kom att demonstranterna hördes ner till tennisplanen och det uppstod ett tryck bakifrån i massan. Den enda flyktvägen undan massan gick över staketet om jag inte ville riskera att mosas mot husväggen. Jag bestämde mig för att ta vägen över staketet trots hotet om vinande batongslag. Men trycket bakifrån klingade av så småningom och demonstrationen avtågade i god ordning från torget. Sedan återstod bara den långa bussresan hem.

Polis, Båstad, 20 september 1975.

Demonstranter. Båstad, 20 september 1975.

Hjälmförsedd demonstrant. Båstad, 20 september 1975.

Demonstrant, Båstad 20 september 1975.

Mängder med negativ saknas efter ”utlåning”. Fyra och en halv film är återfunnen men jag tog betydligt fler foton än vad som finns i min ägo. Någon (förmodligen med anknytning till Chilekommittén i Umeå) behöll mina negativ för egen del efter att ha lånat dem av ”Ettan” för att göra privata kopior.

Härmed efterlyser jag mina negativ från demonstrationen i Båstad 1975!

Någon som vet något?

–––––

*/ Om de danska demonstranterna verkligen hade spikförsedda flaggor vet jag inte men det ryktades om detta i demonstrationståget.

  1. Ettan
    8 januari, 2010 kl. 00:15

    Käre Vildhund! Jag har nu letat i min negativpärm och hittar bara negativ av betydligt senare datum (2 år senare i alla fall), så dina förmodanden när vi sågs senast, att negativen skulle finnas hos mig är FEL!

    Fel tror jag också att din förmodan om utlåningen i Umeå är. Vid närmare eftertanke skulle det kunna vara så att den mellansvenska tidning som så välvilligt gav mig ett presskort är boven i dramat. De publicerade en flersidig artikel med flera bilder från Båstad. Kolla där!!!

    Annars kan du få låna de positiv som finns (tror jag dessutom i riklig mängd). Bättre än inget??

    • vildhunden
      8 januari, 2010 kl. 05:56

      Hej!
      Jag tror dig när du säger att du inte har negativen. Däremot så är jag ”bergfast” övertygad om att tidningen återlämnade filmerna, men att du lånade dem senare för att det var ”någon” i Umeå som ville göra privata kopior från dem.

      Klart att jag vill låna kopiorna 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.