Skannat idag

13 januari, 2010

Kamp mot kapitalismen! Umeå, april 1978.

"Gnid och drag". Umeå, april 1978.

Vårtecken. Umeå, april 1978.

Skannade in en rulle med lite gatubilder från april 1978. Det som slår mig när jag sitter och bläddrar bland negativen är hur mycket film jag slösade på ointressanta motiv. Eller kanske snarare vilka mängder film det gick åt för att producera urusla fotografier. Jag var och är en ”plåtslagare” som knäppte och fortfarande knäpper massor med ointressanta kort utan tanke bakom mitt fotograferande. Foto som konst? Aldrig med en kamera i mina händer!

–––––
Kamera: Nikon FM
Film: Tri-X 400 ASA
Framkallare: Rodinal 1:75, 14,5 min.

  1. 14 januari, 2010 kl. 16:11

    Jag tycker inte alls att motiven är ointressanta, det är ju tidsdokument. Jättekul att se gamla Umeå-motiv och minnas byggnaderna samt kolla in kläder, frisyrer, inte minst glasögon från 70-talet :). Hade varit roligt att känna igen någon, men det gjorde jag tyvärr inte.

    • vildhunden
      14 januari, 2010 kl. 16:18

      Det är naturligtvis inte motiven som är ointressanta utan snarare kvalitén på fotografierna. Eller bristen på fotografiskt seende hos fotografen. Motiven (människorna) är inte ointressanta.

      Visst är det en form av ”tidsdokument”. Jag mindes t ex inte att byxorna var så vida i slutet av sjuttiotalet. 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.