Arkiv

Archive for 15 januari, 2010

En handske är kastad

15 januari, 2010 2 kommentarer

Brännölandet, Holmsund, 21 maj 1978.

Av människa skapad och varaktigt övergiven. Inget kulturminne dock. Bara vanlig nedskräpning.

–––––
Kamera: Nikon FM
Film: Kodak Tri–X 400 ASA
Framkallare: okänd

En lada

15 januari, 2010 Kommentering av

Lada. Brännölandet, Holmsund, 21 maj 1978

Av människa skapad och varaktigt övergiven. Ett kulturminne i skogsmiljö.

–––––
Kamera: Nikon FM
Film: Kodak Tri–X 400 ASA
Framkallare: okänd

21 maj 1978

15 januari, 2010 2 kommentarer

Nikon och annat ligger på tork i solen. Brännölandet, Holmsund, 21 maj 1978.

Den 21 maj 1978 gav jag mig av på cykel från Carlshem mot Holmsund. När jag till slut kom fram och ner på stranden vid Brännölandet så upptäckte jag att det var fullt med kaffe i kameraväskan. Min termos som transporterades i väskan hade gått sönder och kaffet hade runnit ut och in i mitt ena kamerahus. När filmen var urtagen och huset tömt på kaffet samt lagt för torkning såg det ut som på bilden. Efter helgen gick jag till Tegs Foto som skickade kameran till generalagenten. Att rengöra kameran från kaffet kostade mig mer än halva nypriset. Det blev dyra droppar. Sedan den dagen hade jag aldrig mer en termos i kameraväskan på mina irrfärder.

–––––
Kamera: Nikon FM
Film: Kodak Tri–X, 400 ASA
Framkallare: okänd

Det gäller att roa sig medan tider är

15 januari, 2010 Kommentering av

Gammal Rodinal och ännu äldre Rodinal S.

Jag har tummat länge nog nu på filmframkallarna som jag fick av Bagarberta, känns det som. Två mycket gamla och till synes oöppnade öppnade flaskor med Rodinal och Rodinal Special. Flaskorna är märkta 10–87 (Rodinal) och 1/4 –85 (Rodinal Special). Priset för Rodinal var 18:80 år 1987 och för Rodinal Special 19:75 år 1985.

Idag har jag tänkt testa om framkallarna fortfarande är verksamma genom att soppa ett par gamla småbildsrullar (Tri – X) av okänd ålder och med okänt innehåll. Mot framkallningsdosan och vidare! Men först kaffe och sedan återfinna mina gamla framkallningstabeller för Rodinal.

– Pssst… använd DigitalTruth i stället så slipper du leta.

Tack för tipset 🙂

–––––
Uppdatering: Det fungerade trots att flaskan med Rodinal visade sig vara öppnad och framkallaren såg kraftigt oxiderad ut. Efter mer än 22 år så producerade den negativ som ser helt ”normala” ut. Om det sedan är några ”bilder av värde” på filmerna återstår att se när de torkat. Jag spädde Rodinal 1 + 25 och framkallade i sju minuter.

Jesus lever

15 januari, 2010 Kommentering av

Torgmöte för kristna. Köping, maj 1975.

–––––
Kamera: Nikkormat
Film: troligen Tri – X 400 ASA
Framkallare: troligen Rodinal

När festen är slut

15 januari, 2010 Kommentering av

När festen är över. Västerås, 1 maj 1975.

När jag tittar på detta tekniskt misslyckade foto så noterar jag att det blev en ovanligt lyckad bild om jag får säga det själv. Och det får jag. 🙂

–––––
Kamera: Nikkormat
Film: troligen Tri-X 400 ASA
Framkallare: troligen Rodinal