Hem > 80 – tal, Bloggtorka, Dravel, Foto, Småbild, Svartvit film > Det gäller att roa sig medan tider är

Det gäller att roa sig medan tider är

15 januari, 2010

Gammal Rodinal och ännu äldre Rodinal S.

Jag har tummat länge nog nu på filmframkallarna som jag fick av Bagarberta, känns det som. Två mycket gamla och till synes oöppnade öppnade flaskor med Rodinal och Rodinal Special. Flaskorna är märkta 10–87 (Rodinal) och 1/4 –85 (Rodinal Special). Priset för Rodinal var 18:80 år 1987 och för Rodinal Special 19:75 år 1985.

Idag har jag tänkt testa om framkallarna fortfarande är verksamma genom att soppa ett par gamla småbildsrullar (Tri – X) av okänd ålder och med okänt innehåll. Mot framkallningsdosan och vidare! Men först kaffe och sedan återfinna mina gamla framkallningstabeller för Rodinal.

– Pssst… använd DigitalTruth i stället så slipper du leta.

Tack för tipset 🙂

–––––
Uppdatering: Det fungerade trots att flaskan med Rodinal visade sig vara öppnad och framkallaren såg kraftigt oxiderad ut. Efter mer än 22 år så producerade den negativ som ser helt ”normala” ut. Om det sedan är några ”bilder av värde” på filmerna återstår att se när de torkat. Jag spädde Rodinal 1 + 25 och framkallade i sju minuter.

