Caffenol – C

22 januari, 2010

Interiör. "Stallet" i Hagsta

Så där. Nu finns delar av ingredienserna på plats. Askorbinsyra (C-vitamin) från Apoteket och Målarsoda (Nitor) från COOP byggmarknad.  Så var det det här med kaffet. Är det, så som en del hävdar, koffeinet som är aktiv substans i framkallaren så borde vanligt bryggkaffe ge en kraftigare framkallare, eftersom bryggkaffe innehåller mer koffein än frystorkat kaffe. Men samtidigt finns det uppgifter från personer som testat ”vanligt kaffe” att det inte fungerar. Vad är det då som gör att frystorkat kaffe fungerar men inte vanligt bryggkaffe? Jag måste nog läsa på och vara lite mer systematisk innan jag provar att framkalla en rulle svartvit film i Caffenol – C.

Uppdatering: Det är tydligen inte koffeinet som är verksam del i framkallaren utan  ”caffeic acid” . ”Ground coffe” fungerar tydligen inte som filmframkallare så frågan är då om det beror på att ”caffeic acid” lättare frigörs i frystorkat kaffe? Eller är det något i processen vid tillverkningen av frystorkat kaffe som gör framkallningen möjlig?

”Kaffe innehåller, som vi har påpekat i åtskilliga frågesvar, inte garvsyra, men väl klorogensyra och en del andra organiska syror. Frystorkat kaffe innehåller mariginellt mindre syror, vilket nog beror såväl på frystorkningsprocessen som råvaran (snabbkaffe innehåller inte sällan en andel robusta, som har mindre syrlighet)”. Informationen är hämtad från Svensk Kaffeinformation.)

Nu vet jag att kaffe inte innehåller garvsyra utan klorogensyra och andra syror. Enligt Svensk Kaffeinformation så är innehållet marginellt mindre i frystorkat kaffe. Hm… jag antar att om jag vill veta om vanligt bryggkaffe fungerar så måste jag prova. Varför vill jag veta? En tanke bakom att använda sig av Caffenol–C, förutom de fotografiska effekterna, är också att pressa priset för framkallaren 🙂 Har ni sett priset på frystorkat kaffe? 😦

Frågan är om jag ska öka mängden målarsoda för att framkallaren ska bli verksam med vanligt bryggkaffe? Eller ska jag skita i funderandet och trava iväg och köpa en liten svindyr förpackning med frystorkat kaffe?

–––––

Kamera: Nikon FM, Nikkor 20/3,5
Film: Tri – X 400 ASA
Framkallare: Rodinal 1 + 25, 7 minuter (22 år gammal framkallare)

  1. 22 januari, 2010 kl. 17:10

    Jag måste ju säga att dina bilder är inspirerade! Tänk om jag hade råd med en fotograt i redaktionen 🙂

    • vildhunden
      22 januari, 2010 kl. 22:54

      Redaktörn har ju Lång – Erik för att inte tala om alla ”modellerna” på redaktionen 😀

  2. 22 januari, 2010 kl. 21:15

    Jag tycker att du ska blanda grogg på ingredienserna och testa hur du reagerar.
    Fantastisk bild! 22 år gammal kram!

    • vildhunden
      22 januari, 2010 kl. 22:55

      Ett nytt laxermedel kanske? 😀
      Klorogenkram 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.