Dust Off

25 januari, 2010

I morse satte jag mig i bilen och åkte in till Clas Ohlson för att köpa en burk ”Dust Off”. Hemkommen öppnade jag datorns sida och blåste rent innanmätet. Ingen skillnad. Myriader av gröna prickar och lila ränder var det fortfarande över skärmen.  Så ringde sonen och tyckte att jag kunde komma över med skärmen och testa den mot hans PC för att vi skulle kunna veta om det var skärmen eller datorn som var felaktig. Efter lunch bubbade jag ut skärmen till bilen och åkte över. Vi kopplade in skärmen och allt var precis som det skulle. Då drog jag slutsatsen att det troligen var grafikkortet som var felaktigt och inte skärmen.

Hemkommen kopplade jag loss datorn från alla kablar och ställde 18 kilo plåt på köksbordet. Tog bort sidan och blåste omsorgsfullt rent allt inuti datorn. Särskild uppmärksamhet ägnade jag åt grafikkortet. Så satte jag tillbaka sidan och kopplade ihop alltsammans; dator, skärm, tangentbord och mus. Anslöt datorn till internet och startade eländesmaskinen. Och… nu finns inga gröna pixlar på skärmen!

En ordentlig renblåsning kan göra underverk! 🙂

Så länge det nu varar?

  1. 25 januari, 2010 kl. 18:36

    Där ser man vad lite oväder kan åstadkomma. Annars vill jag för egen del slippa både blåst och kyla nu!
    Ha en bra afton!

    • vildhunden
      26 januari, 2010 kl. 18:31

      Ibland är en liten lokal storm undergörande för en dammig dators innanmäte 🙂
      Ha det gott Redaktörn 🙂

  2. Kicki
    25 januari, 2010 kl. 19:04

    Bingo!

    • vildhunden
      26 januari, 2010 kl. 18:32

      Bingo? Vad vann du? 😉

  3. 25 januari, 2010 kl. 20:01

    Inte illa! Va bra! Perfekt! The answer my friend is blowing in the wind! 🙂

    • vildhunden
      26 januari, 2010 kl. 18:33

      Jepp! Visst hade du en burk med ”luft” också? Spara den! 🙂
      Var det Peter, Paul och Mary som sjöng? 🙂

  4. 25 januari, 2010 kl. 20:18

    Kan man dusta off sin egen insida tro? Gamla kärringar kan behöva en urblåsning för att motverka urblåsning. Underverkakram! 🙂

    • vildhunden
      26 januari, 2010 kl. 18:36

      Du, fråga maken! 😀
      Han vet säkert hur man ”blåser ur” gamla ”kärror” 🙂
      Dustoffkram 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.