Finns det hopp?

28 januari, 2010

Cykel. Norrsundet, november 2009. Negativet skannat som positiv film (dia).

Jag tvärläste ett inlägg på Fotosidans forum om ”täta negativ” och bestämde mig för att skanna den ”klippta cykeln” som positiv film för att se om jag därigenom skulle få ut mer ur negativet. jag fick med hela negativet och resultatet blev som bilden ovan. Bilden är obehandlad.

Efter att jag hade konverterat negativet till svartvitt med infraröd effekt samt korrigerat nivå och kontrast med hjälp av Elements autofunktion blev bilden som nedan. Resultatet tyder på att man får ut mer ur negativen om man skannar in dem som positiv film (dia), tycker jag. I vilket fall som helst så fick jag med hela negativet denna gång och det finns kanske hopp om att det går att få ut något ur de andra negativen också.

Cykel. Negativet skannat som positiv film (dia) samt konverterat till svartvitt och infrarött.

–––––
Kamera: Kowa Super 66 med 80/2,8
Film: Kodak Portra 160 NC (utgångsdatum 02/2002)
Framkallare: Rodinal 1 + 25, 8 minuter (10 år gammal framkallare)
Inget stoppbad men fix: Accufix 1+7, 8 minuter, HCA samt sköljning 8 minuter.

  1. 31 januari, 2010 kl. 00:36

    Vilken härlig bild! 😀
    Du är fantastiskt duktig på att få till det med bilderna.

    • vildhunden
      31 januari, 2010 kl. 10:10

      Tack 🙂
      Det var vänligt sagt. 🙂

  2. Lensbabie
    1 februari, 2010 kl. 23:09

    Jag gillar verkligen den där cykelen 😀
    Är det någon slags cykelväska den där ”rulen” liksom?
    Å så kan jag inte sluta fundera på vem som häng upp cykeln där. Vem vill en fridsam cykel så illa :/

    Bilden är kanonsnygg!

    • vildhunden
      2 februari, 2010 kl. 06:29

      Tack 🙂
      ”Rulen” är en cykelväska i plast och jag har ingen aning om varför cykeln hängde där. 🙂
      Kanske går det att få ut mer ur detta negativ med Vuescan?
      Ha en bra dag! 🙂

  3. Lensbabie
    30 april, 2010 kl. 20:51

    När du scanar in dina negativ har du då en särskild negativhållare eller ett särskilt fack i scannern.
    Eller lägger du negativet rakt på glaset och scannar i hög upplösning. Nu e ho igång och frågar igen 😀

    • vildhunden
      30 april, 2010 kl. 21:04

      Jag använder mig av de negativhållare som levererades med skannern. Skannern är tillverkad för att klara både film och påsikt. För flera år sedan så testskannade jag en 9×12 cm bladfilm genom att lägga bladet direkt på den skanner jag hade då. Resultatet kan knappast kallas för lysande men det kan kanske bero på framkallningen? Men du kan ju testa hur resultatet blir om du lägger negativen direkt på skannerglaset. Kanske måste du ha en tunn glasskiva ovanpå för att hålla filmen plan?

      När du framkallat och torkat filmen ska du klippa ner den i längder på tre rutor så passar den i pergamynbladen. 🙂

      • Lensbabie
        30 april, 2010 kl. 22:15

        Med tanke på att jag skaffat både mätglas å framkallningsdosa för totalt 75 kronor så är jag jättesugen på att testa.
        Så nu är det liksom bara ”slutklämmen” jag ska ha till. Vill helst inte ha en stor bånglig apparat och papper å grejor att släpa fram.
        Ser att du på flera av dina bilder inte använt något stoppbad.
        Måste man ha det eller……

        • vildhunden
          30 april, 2010 kl. 23:17

          Hela den här filmen är ett test. Negativ färgfilm framkallad som svartvit film. 🙂 Att jag inte använt mig av stoppbad på ovanstående film hänger samman med att jag körde ”gammalt utgånget” fix som engångsfix. Oftast använder jag alltid stoppbad och sparar fixet. Som stoppbad kan du använda en svag ättikslösning (3%-ig?) och som vätmedel duger ett par droppar Yes. Fördelen med Kodaks stoppbad jfrt med ättikslösning är att det skiftar färg i mörkrumsbelysning när det är förbrukat. Dessutom avslutar jag med HCA vilket förkortar sköljtiden och man blir inte lika beroende av temperaturen på vattnet.

        • vildhunden
          30 april, 2010 kl. 23:30

          Så här är det. Du klarar dig med framkallare och fixernatron. Stoppbad är endast till för att snabbt stoppa framkallningen och förlänga livslängden på fixersaltet. HCA är en fixernatronförstörare.

          Men… för att framkalla film räcker det med framkallare och fix.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.