Test 2

31 januari, 2010

Det är stor skillnad på bilderna jag publicerade tidigare. Nu vet jag inte om det är skillnaden på negativen som gör det eller om det är min brist på kunskap som skiner genom. Det är stor skillnad på negativen men bilderna på cykeln och kaffekannan är skannade med hjälp av Epson Scan som inte klarade av att skanna allén vilket Vuescan gjorde däremot. Sedan ska noteras att jag aldrig använt Vuescan tidigare och programmet förefaller ha en högre inlärningströskel jämfört med Epson Scan och Silver Fast vilka båda levererades med skannern. Jag testar vidare på samma sketna färgfilm eftersom det är för kallt att dra iväg ut med en ny film i kameran.

Grindstolpe vid infarten till allén. Wij herrgård, Hamrånge socken.

En oväntad effekt som jag inte vet vad den beror på är intrycket av ett raster i bilden av grindstolpen. Det ser nästan ut som en yta av Tretex. $-tecknen betyder att jag använder en obetald testversion av programmet. 😀

Allé med lyktstolpe. Wij herrgård, Hamrånge socken.

Här är en annan miserabel bild från herrgårdsallén. En sak som jag tror jag ska göra nästa gång jag exponerat en rulle Kodak Portra är att  ändra spädning och tid på framkallaren.

–––––
Kamera: Kowa Super 66 med 80/2,8
Film: Kodak Portra 160 NC (utgångsdatum 02/2002)
Framkallare: Rodinal 1 + 25, 8 minuter (10 år gammal framkallare)
Inget stoppbad men fix: Accufix 1+7, 8 minuter, HCA samt sköljning 8 minuter.

