Test

31 januari, 2010

Nu har jag suttit och försökt komma underfund med hur Vuescan fungerar. Programmet är betydligt bättre än de andra skannerprogrammen som medföljde skannern. Jag kan åtminstone se vad som finns på filmen och det gick att skanna in negativen även om inte resultatet var lysande. Snarare var resultatet oväntat 😀

Nedanstående bild är en beskuren variant av en herrgårdsallén i vinterskrud. Beskuren för att $-tecknen inte skulle synas. 😀 Jag ska se om jag kan lära mig att använda programmet för det förefaller vara värt de 40 dollar det kostar.

Herrgårdsallén. Wij herrgård, Hamrånge socken.

–––––
Kamera: Kowa Super 66 med 80/2,8
Film: Kodak Portra 160 NC (utgångsdatum 02/2002)
Framkallare: Rodinal 1 + 25, 8 minuter (10 år gammal framkallare)
Inget stoppbad men fix: Accufix 1+7, 8 minuter, HCA samt sköljning 8 minuter.

