Hem > 70 – tal, Bild, Bostad, Diverse, Foto, Nikon, Politik, Skannat, Småbild, Svartvit film, Umeå > Flickan, flaskan och bostadssegregationen

Flickan, flaskan och bostadssegregationen

4 februari, 2010

Alidhem, Umeå, april 1979.

Ålidhem, Umeå, april 1979.

Rådhustorget, Umeå, april 1979.

Läsvärt om politiken bakom de hemlösas situation: Ett hjärta rött

–––––
Kamera: Nikon FM
Film: Kodak Tri – X, 400 ASA
Framkallare: Rodinal 1+50, 14,5 minuter

  1. 4 februari, 2010 kl. 22:06

    Hej vildhund!
    Bodde i Björkarnas stad 79-82. Följer därför med stort intresse dina stadsbilder.

    • vildhunden
      4 februari, 2010 kl. 22:57

      Studier eller arbete? Det är förmodligen många som bott i Björkarnas stad under olika perioder. 🙂
      Jag bodde där 77 – 86 och trivdes mycket bra.

      • 8 februari, 2010 kl. 19:23

        Arbete… 79-82

  2. 5 februari, 2010 kl. 06:53

    God morgon!
    Jag brukar aldrig ge ”bildkritik” i bloggar, det finns särkilda forum för sådant. 😀 Men jag känner att jag måste få säga några ord nu. 🙂
    De två örvre bilderna är rena ”örfilen”. I possitiv bemärkelse alltså. 🙂
    Det är vår, hon har sina vita fina träskor. Kanske är dom nya. Jag kan inte låta bli att fundera på vad flickan och mannen har för relation. Är det hennes far, bror eller en helt främmande ”farbror”. Varför tar hon flaskan? Är det tomglaset hon är ute efter eller är tanken ”Det räcker nu!”
    Bilder som för mig väcker många frågor. Det startar en hel kjedja med frågor i mitt huvud.
    Bilder som berättar en historia. Bilder som berör.
    Grymt bra bilder med andra ord.

    Ha en riktigt bra dag.
    Vink vink 🙂

    • vildhunden
      5 februari, 2010 kl. 10:45

      Vinkivink!
      Tack! Jag rodnar från hjässa till fotabjäll. 🙂

      Tyvärr har jag inget bra svar på dina frågor. Jag passerade antagligen bara förbi och ”knäppte några kort”. Minns inte ens att jag sett negativen tidigare. För att de inte lämpat sig för kopiering? Som sagt jag vet inte.

      Ha en bra dag du med. 🙂
      Hej då! 🙂

  3. 1x2:an
    6 februari, 2010 kl. 01:12

    Bilderna känns påtagliga! ”Flicka och dricka dunk”, man behöver inte säga mer!

  4. 6 februari, 2010 kl. 22:36

    Ja, bilderna med flickan berör. Att hon vågar ta flaskan? Tänk om han vaknat och ”huggit” huwaligen…

    • vildhunden
      6 februari, 2010 kl. 23:36

      Ja. Tänk om…

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.