Det var då

17 mars, 2010

.

Köping 1973 – 74

.

Detta var innan Internet och de digitala telefonerna. Långt innan AXE-växlarna infördes. Går det ens att ringa med en sådan ”antik” telefon idag? Jag vet faktiskt inte.

–––––
Kamera: Praktica Super TL
Film: Tri – X 400 ASA
Framkallare: okänd

  1. Lensbabie
    17 mars, 2010 kl. 12:53

    Gillar hur ljuset faller på den gamla Dialog-telefonen. Det hände sig på den tiden att det gick att dra ur jacket när man inte ville bli störd. I dag tror jag inte det går. En ringsignal, samma för alla, och man talade i telefonen där telefonen var ansluten till väggen. Vanligtvis i hallen. Nej, inte heller går det att ringa med dessa vackert designade lurar i dag. Kanske kan man använda den som brevpress eller något annat trevligt. 😀

    Ha en bra och fin dag.

  2. vildhunden
    18 mars, 2010 kl. 15:14

    Tack! 🙂
    Dialog hette nog telefonen. Dialogen bytte jag mot knapptelefon i slutet av 70–talet. Då bodde jag i Umeå. Vi hade flera jack i lägenheten och faktum är att jag inte vet var telefonen stod när fotot togs. Troligen på skrivbordet i vardagsrummet. 🙂

  3. Eva
    18 mars, 2010 kl. 17:55

    Jodå det går att ringa med dem. Min mamma har en sån fortfarande!

    • vildhunden
      19 mars, 2010 kl. 10:34

      Hej och välkommen! 🙂
      Tack för upplysningen. Jag visste inte att Dialogen fortfarande går att ringa med. Nu vet jag. 🙂

  4. 18 mars, 2010 kl. 19:05

    Aha, en gammal petmoj. Nog minns man hur man slog samma 12 siffor med en sådan, gång på gång, ingen minnesfunktion där inte, tills man fick en förbindelse eller gav upp och ringde Televerkets telefonist som fick försöka koppla upp en medan man plåstrade om sitt blödande pekfinger.
    Den klarade däremot av återuppringning vid upptaget om man var ansluten till en modern telefonväxel; slå en femma bara.
    I yngre år trodde jag att man skulle bli automatiskt uppkopplad när den upptagna telefonen blev ledig om man lät luren ligga av, men det fungerade aldrig.

    • vildhunden
      19 mars, 2010 kl. 10:37

      Då lärde man sig också telefonnumren. I varje fall sådana nummer som man ringde ofta till. Idag behöver man inte kunna numret. Det är bara att bläddra fram namnet i telefonen, trycka på en knapp och telefonen ringer upp. 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.