Hem > Bloggtorka, Diverse, Matprat > 25 mars = Bebådelsedag!

25 mars = Bebådelsedag!

25 mars, 2010

Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag. Våffeldagen är alltså fortfarande den 25 mars, trots att den kyrkliga helgdagen flyttats till en söndag. (Wikipedia)

Frasvåfflor med jäst gjorde jag ”förr i tiden” efter ett recept i Vår Kokbok. Det var mycket sällan som våfflorna varierades. Våffeljärnet var inte mitt och stannade i huset. Idag finns det en hel sajt med allehanda våffelrecept för den som vill ha variation. Sidan är frestande och det är att jag funderar på om jag inte ska åka och köpa mig ett våffeljärn?

I brist på ett våffeljärn så kanske det duger om jag gräddar tunna pannkakor eller plättar idag? Pannkaka med bacon och lingonsylt till lunch en bebådelsedag? Vad säger kyrkans män om detta tro?

Kategorier:Bloggtorka, Diverse, Matprat
  1. Lensbabie
    25 mars, 2010 kl. 10:18

    Den där siten du hänvisar till var inget man ska kika på när man är på jobbet. 🙂 Jag blir ju hungrig redan 10 på förmidagen. Å vilka våffelrecept. Wow. Det blir nog våfflor till kvällen kanske med lite cramie frache, rödlök och kvaiar. 😉 Mums för magen!

    • vildhunden
      25 mars, 2010 kl. 10:21

      Visst ser det ut att finnas många variationer på en våffla! 😀
      Löjrom funderade jag på i stället för kaviar. 🙂

  2. Lensbabie
    25 mars, 2010 kl. 10:44

    Jag tänkte sån där röd rom i liten burk på Willys. 🙂
    Å Avocado

    Nu måste det vara slutpratat om mat. Jag svälter ihjäl bkaom skrivbordet. 🙂

    • vildhunden
      25 mars, 2010 kl. 11:35

      Just det röd stenbitsrom! 🙂 Jag brukar använda den rommen som ingrediens i en laxgryta jag gör ibland. 🙂

  3. 25 mars, 2010 kl. 20:03

    Och jag som trodde att man firade vårfrun som kommer med våren.

  4. 25 mars, 2010 kl. 21:09

    Hett tips i våffeltider! Raggvåfflor. Vanlig våffelsmet, el. mix, med råriven potatis och lite extra salt. Gott som fasen! Med bacon och lingon eller rödlök, Creme Fraice och rom.
    Har du testat tångkaviar? Smakar och ser ut exakt som ”riktig”. Den svarta färgar inte av sig som riktig rom gör, om man vill garnera med den. Finns i vanliga livsmedelsbutiker, innehåller inget kolesterol, märket jag köper är Änghav.
    Bebådelsekram! 🙂

    • vildhunden
      27 mars, 2010 kl. 15:57

      Tångkaviar kände jag inte till och har alltså inte testat. Jag var tvungen att ”googla” 🙂
      Raggvåfflor? Lät inte alls dumt men jag undrar om man reser ragg eller om man får sig ett ”ragg” när man äter det? 😉

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.