Grått ute och inne

31 mars, 2010

Seg morgon. Gråväder och nollgradigt. Både ute och i själen. Trist med andra ord. Kanske lättar det frampå eftermiddagen efter min stadsresa? Jag tror jag ska åka in till Arbetsförmedlingen för påskrift av min närvarorapport samt besöka Erikshjälpen för att se om det finns ett litet soffbord. För Erikshjälpen har väl öppet även på askonsdagar? Varifrån kommer ”ask”? Aska? Och varför heter det skärtorsdag?

.

Oslättsfors kyrka den 28 februari 2010.

.

Askonsdagen har fått sitt namn efter den katolska sedvänjan att strö aska på de botgörare som denna dag fick lämna kyrkan. Skärtorsdagens namn kommer av ”skära” som förr betydde ”rena”, vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid (Wikipedia)

Se där! Snabba svar med Internets hjälp. 🙂

Uppdatering: Se där! BB vet hon! 🙂 Idag är det dymmelonsdag, den dag man ”dymlade” kyrkans klockor. En och annan dymling har jag slagit i. Så det vet jag vad det är. 😀

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. 31 mars, 2010 kl. 11:41

    Se där! Snabb rättelse med BB:s hjälp. 🙂
    Idag är det dymmelonsdag. Askonsdag infaller onsdagen efter fettisdag. Så, nu blev det rätt och riktigt! 😉

    Hoppas du hittar ett lämpligt bord och att du dukar upp nåt trevligt på det! Gråkram! 🙂

    • vildhunden
      31 mars, 2010 kl. 14:08

      Alldeles riktigt! Tur att du kan rätta mig. 🙂
      I folklig tradition har dymmelonsdagen (ursprungligen genom missuppfattning) kommit att kallas även för askonsdagen, vilken enligt kyrklig definition infaller i veckan efter fastlagssöndagen. (Wikipedia)
      Jag är bara så mycket folkligare än dig.
      Och mindre kyrklig förstås. 😀
      Dymmelkram! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.