Lång fredag

2 april, 2010

Jag minns att när jag var yngre var långfredagen den värsta dagen på hela året. Nåja, i varje fall den längsta dagen på hela året. Idag är det en vanlig fredag eller kanske mer som en helgdag. Livsmedelsaffärerna har i vilket fall öppet som en vanlig helgdag. Fullt med folk var det där. Jag var där också!

Förr i Sverige skulle långfredagen vara en sörjedag till Jesu minne. Även icke-troende påverkades av detta. Allmän frid skulle råda. Inga onödiga aktiviteter fick utföras. Sveriges Radio spelade psalmer, men inte pop- och rockmusik. Affärer och restauranger hölls stängda och förbud mot allmänna nöjestillställningar rådde fram till 1969. Inte minst för barnen, som förbjöds leka, kunde dagen upplevas som ovanligt lång och tråkig. (Enligt Wikipedia) Att förbudet mot allmänna tillställningar varade ända fram till 1969 visste jag inte! Minnet är bra men kort! 🙂

Apropå kort jag så var jag naturligtvis en sväng ner till småbåtshamnen före lunch för att kolla in läget. Läget var bra. Fullt med fåglar i vattnet och längs iskanten. T o m en skarv stod där och försökte värma sig i snålblåsten. Det var solsken och +6° men det drog en isande vind längs vattnet så redan efter 30 minuter hade jag fått nog.

.

En skarv bland andra sjöfåglar. Norrsundet den 2 april 2010.

.

Trutar. Norrsundet den 2 april 2010.


Flygande trut. Norrsundet den 2 april 2010.

.

Sångsvanar. Norrsundet den 2 april 2010.

.

Jag försöker fota saker i rörelse men tvingas inse att min digitala kamera inte duger till det. I varje fall inte flygande fågel. Det finns en fördröjning från avtryck tills dess att bilden tas som gör att motivet hinner ut ur bild. Om det är likadant på digitala systemkameror vet jag inte för någon sådan har jag aldrig hållit i. Än mindre prövat. Av de foton jag försökte ta på flygande fåglar var det endast en som blev ”okej”. Inte särskilt bra men pippin fastnade i varje fall på kortet.

I morgon ska visst vädret bli rätt bra så jag får kanske nya chanser att fånga flygande fågel på bild?

–––––

Kamera: Panasonic FZ–30 med telekonverter Olympus TCON – 17

  1. Lensbabie
    2 april, 2010 kl. 19:06

    På digitala systemkameror är det ingen fördröjning. Bilden tas i exakt samma ögonblick som avtryckaren trycks ned eller hålls nere om man har seriebildstagningen påslagen.
    Att fota fåglar som flyger är inte alls lätt. Jag har försökt så många gånger å det är supersvårt. Så jag har slutat försöka. Jag är ingen fågelfotograf jag inte 🙂
    Jag tycker dina fåglar är alldeles utmärkta och den flygande truten inponerar, iallafall på mig 🙂

    Å jag minns också dom där långa långfredagarna med fasa och skräck 😦 Fy för den lede vad det var tråkigt.
    Ha en trevlig kväll 😀

    • vildhunden
      2 april, 2010 kl. 20:53

      Bra! Då vet jag det. 🙂 Jag har bara erfarenhet av gamla systemkameror men då fotade jag aldrig fåglar å andra sidan. Det är först nu med 714 mm brännvidd som det är möjligt utan gömsle. Å andra sidan gör den långa brännvidden det svårt att kunna följa en fågel i rörelse. Det blir många exponeringar men få ”bilder”.
      Vi brukade smita in på idrottsplatsen på långfredagen och spela fotboll om det var möjligt. 🙂 Men det var en tråkig dag!
      Ha det gott! 🙂

  2. 4 april, 2010 kl. 18:51

    Och jag som just satt och tänkte på hur mycket roligare påsken var förr, med fyrverkerier, eldar, kärringar och must.

    • vildhunden
      4 april, 2010 kl. 20:36

      Jag tror att bruket att tända påskbrasor och smälla av fyrverkerier är en sydsvensk företeelse. Så den traditionen har jag aldrig upplevt 🙂

      • 5 april, 2010 kl. 21:45

        Ja, bäste vildhund, det är väl dessa laestadianer som bestämmer var skåpet ska stå norrut.

        • vildhunden
          5 april, 2010 kl. 22:15

          Så är det kanske. 😀 Eller så är det ett uttryck för det ”storsvenska” såsom det framkastas i kommentarerna i denna bloggpost.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.