Hem > Bild, Digitalt foto, Diverse, Fåglar, Foto, Panasonic > Flygande Jakob

Flygande Jakob

3 april, 2010

När jag åkte hem idag efter middagen som sonen bjöd på, så observerade jag att det var ovanligt många fåglar nere på åkern mot ån. Det var var inte bara jag som stannade för att iaktta fåglarna. Ytterligare två bilar stannade och tre flickor klev av cyklarna för att se på fåglarna. De  flesta fåglarna höll sig på marken men det fanns fåglar som flög! 😀 Dags att försöka fånga en flygande fågel? Jag hade parkerat bilen på vägrenen och försökte fotografera så gott det gick genom den nedhissade sidorutan. Resultatet blev miserabelt som vanligt även om jag finner nedanstående foto lite ”småroligt”. Tyvärr så var de flesta fåglarna alldeles för långt borta och liknade mest flugskitar på fotona. Men jag får kanske fler tillfällen under morgondagen?

.

Startande gäss. Hagsta den den 3 april 2010.

.

Noterat: Idag såg jag rödhaken och tofsvipor! Nu är nog våren kommen trots att snön fortfarande ligger knädjup på fälten. 🙂

Ej heller idag blev det några ”sjuor” till veckans Fototriss.

Uppdatering: Under den kommande veckan är temat ”Nära” i Fototriss. ”Hur nära kan ni gå? Oavsett hur ni fotar, med kompaktkamera eller med ett makroobjektiv, så ska ni visa resultatet i era trissar.” skriver Helena. Det låter som upplagt för närbilds– eller makrofoto.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30, Olympus TCON – 17

  1. Lensbabie
    4 april, 2010 kl. 23:01

    Jag tycker du fångat gässens flykt jättebra! Rörelsen i vingarna är jättefin.

    Nära på fototriss. Ja eftersom jag missat 7:orna så får man väl satsa på mellanringar och 50 mm. Men det får vänta tills i morgon när det är en annan dag.
    Nattisvink 🙂

    • vildhunden
      4 april, 2010 kl. 23:22

      Tack! 🙂
      Det här blev den ”bästa” flygbilden. Det jag tycker är lite roligt i den är de andra gässen som ”tittar” på.
      Blir det skapligt väder ska jag också försöka ta närbilder i morgon. Men inga mellanringar. Möjligen närbildslinser. Tyvärr ligger det snö överallt men ett besök bland båtarna kan kanske ge något.
      Sov gott! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.