Hem > Bloggtorka, Dator, Digitalt foto, Dravel, Foto, Glad gubbe > I natt jag drömde

I natt jag drömde

3 april, 2010

Ingenting drömde jag i natt (vad jag vet). I natt satt jag och brände skivor med alla sparade digitala foton jag tagit mellan åren 2007 – 2009. Det blev 18 CD-skivor. Min tanke var att jag skulle rensa hårddisken för att senare gå genom skivorna och välja ut de foton som skall lagras för framtiden. Det var inte av utrymmesskäl som jag brände skivor. Utrymme har jag så det räcker på mina tre hårddiskar. Orsaken var att jag tidigare i veckan drabbades av ett okänt ”datorproblem” och då ville jag ha bilderna räddade om jag skulle tvingas radera startskivan. Nu löste datorproblemet sig men i natt satt jag fram till klockan tre och drog mappar och brände. Visst går det ”skitfort” att bränna och verifiera en skiva, men likt förbaskat tar det sin tid.

Sedan slängde jag mapparna och gladde mig åt att nu var de borta. Men då hade jag glömt bort Time Machine som naturligtvis hade säkerhetskopierat filerna till den externa hårddisken. 😀 Det var nog väldigt bra att det inte fungerade som jag hade tänkt. Nu finns fotografierna på två ställen. De finns på skivor och extern hårddisk. Precis som det var tänkt från begynnelsen. 🙂

Nu återstår det bara att skapa nya mappar; spara ”framtidens” bilder på en extern hårddisk samt bränna dem på DVD–skivor.

  1. Lensbabie
    3 april, 2010 kl. 15:11

    Det är min mardröm att förlora mina bilder även om det inte är bilder jag visar varken på bloggen eller någon annan stans.
    Jag bränner säkerhetsskivor vid varje månadsskifte. Å då åker allt med från den senaste månaden.
    Skönt att höra att du kan sova extra lugn nu om natten 😀

    Kaffefinken 😀

    • vildhunden
      3 april, 2010 kl. 22:31

      Jag började fota i RAW i slutet av förra året så nu blir det väl till att köpa DVD-skivor i fortsättningen. Om jag inte ska gallra hårdare. 🙂

      Kaffefinken? En nyupptäckt fågel? Eller en bofink med smak för kaffe? Kanske ska det vara kaffefinkel? 😉

      Vinkivink! 🙂

  2. Lensbabie
    3 april, 2010 kl. 15:11

    Skulle vara kaffevinken 😀

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.