Oj, oj, oj!

7 april, 2010

Vilken höjd och vilken konsistens! Mitt enkla frukostbröd bakat på Dinkel och Manitoba Cream sprider en doft som jag inte känt tidigare i köket. Det var längesedan jag bakade och orutinen lyste genom och gjorde att det tog sin tid denna gång. Att jag glömde saltet må vara mig förlåtet. Tillsammans med smör och en vällagrad ost så kommer brödet att gå ner. Nu har jag testat att baka på Manitoba Cream – proffsens mjöl. 🙂

I morgon ska jag köpa hem mer jäst! Detta måste jag upprepa nu när jag hade fel om värmen i ugnen. 😀

.

Nybakat den 7 april 2010.

.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. Ettan
    8 april, 2010 kl. 22:54

    Varför jäst? Gör en surdeg! Nyttigare, godare och mycket mer modernt! Rentav ”inne” – åtminstone om man är man. Vill du ha en surdegsgrund i torrform med posten??

    • vildhunden
      9 april, 2010 kl. 09:24

      Surdeg är väldigt inne. Så inne att det t o m startats ett surdegsbageri i stan. 🙂 Mellansonen praktiserar där denna vecka. 😀

  2. 8 april, 2010 kl. 23:29

    Vilket läckert bröd! Manitoba är kanon!

    Dela en sån där och få bregott och lite ost på…mums!

    • vildhunden
      9 april, 2010 kl. 09:24

      Just det. Mums! 😀

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.