Dött

11 april, 2010

Vilken skillnad det var på gårdagen jämfört med idag. Igår fanns där hundratals större fåglar – gäss och tranor – på fältet. Idag kanske ett hundratal. Mestadels gäss, kråkfåglar och tofsvipor. Tre tranor såg jag. Det verkar som om flyttfåglarna bara stannat till för en stunds näringssök och vila innan de drog vidare. Som vanligt så envisas gässen med att betrakta bilen med misstänksamhet och drar sig sakta vaggande bort från vägen.

.

Åbydal den 10 april 2010.

.

Ska jag fotografera fåglar i rörelse med min kamera så ska det tydligen vara långsamma stora fåglar som inte ändrar kurs varje sekund.

Kanske ska jag försöka med manuellt fokus i fortsättningen för att se om det gör fågelfängandet lättare?

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30 med Olympus TCON – 17

  1. Lensbabie
    11 april, 2010 kl. 12:43

    Gillar bilden på tranan och hur bilden är indelad i tre olika ljustoner. Allt enligt tredjedelsregeln. Snyggt fotat. 😀

    • vildhunden
      11 april, 2010 kl. 15:51

      Tack! 🙂
      Jag funderar på en sak. Tänker du i termer av komposition typ ”tredjedelsregeln” när du fotar? 🙂
      Jag tror inte att jag tänker (medvetet) innan. Jag knäpper bara kort. 🙂

      • Lensbabie
        11 april, 2010 kl. 17:41

        Nu gav du mig inspiration till en boggpost 🙂
        Jag tror jag ska försöka förklara det i en bloggpost.
        För sen jag började läsa och studera har komponerandet liksom satt sig mer och mer i ögonen. Inte helt men det börjar liksom hamna där…..Det får bli en bloggpost, men först har jag lite att göra. Jag knäpper av bara i 80% men ibland försöker jag länge å väl. Ibland blir det bra ibland mindre bra 😉

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.