Varthän?

24 april, 2010

Jag skulle testa om det gick att fotografera i svartvitt med rå–format. Det gjorde det inte. Visst fick jag en svartvit JPG men bilden i RAW blev i färg. Så det blev den vanliga svängen genom Elements och konvertering till svartvitt.

.

Mot oändligheten och vidare!

.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. Lensbabie
    24 april, 2010 kl. 11:02

    Fy fillan vilken superläcker bild. Wow!
    Det finns hur mycket djup som helst här. En bild som väcker min nyfikenhet. Vad finns det där längst bort? Gråskalan är superb. 😀
    Nu ska undertecknad iväg och fota vårens första större ansamling av motorcyklar. Det visar sig hur det går 🙂

    Ha en bra dag 😀

    • vildhunden
      25 april, 2010 kl. 08:01

      Tack! 🙂
      Nu när jag ser fotot så tycker jag att jag borde tagit ett halvt steg till höger och efterbelyst molnet en smula i överkant.
      Dina motorcyklar blir säkert bra! 🙂

      • Lensbabie
        25 april, 2010 kl. 09:52

        Denna inspirerar till att fotografera järnvägsräls 🙂

  2. 24 april, 2010 kl. 19:06

    Jaså, man sysslar med spårspring? Jag var själv i trakten häromåret och tänkte ta kort på stationshuset i Åshammar, som jag åkte förbi i full fart 1980, bara för att finna detsamma rivet och ersatt med ett relähus med namnskylt.

    • vildhunden
      25 april, 2010 kl. 08:03

      Ja det gäller att passa på när man får fatt på ett spår där tågen är sällsynta 🙂
      Här finns stationerna kvar dock inte som stationer för inga tåg stannar längre.

  3. 24 april, 2010 kl. 21:35

    Mycket fin bild! Oändlighetskram! 🙂

    • vildhunden
      25 april, 2010 kl. 08:03

      Tack du! 🙂
      Råkram 🙂

  4. Ia
    24 april, 2010 kl. 22:46

    Ja, mycket fin bild.

    • vildhunden
      25 april, 2010 kl. 08:04

      Tack Ia 🙂

  5. Hannu
    24 april, 2010 kl. 23:24

    RAW (CRW, CR2, NEF…) = de data som sensorn ger ifrån sig. Eftersom det ALLTID är färgbild så är det färg du får i det formatet. Tumnageln som finns inuti FILEN som kameran skapar kan se ut hur som helst.

    RAW är ett digital negativ, rätt få saker är gjorda på datat, exempelvis vitbalans. I Nikon-kameror följer kamerans inställningar med som en del.

    Tar du JPG-bilder med kameran så är det närmast att betrakta som en färdig, positiv bild, jämförbart med ett framkallat och kopierat foto från en analog kamera.

    • vildhunden
      25 april, 2010 kl. 08:06

      Det förklarar varför min test ”misslyckades”! 🙂
      Tack för kommentaren. 🙂

  6. 1x2
    25 april, 2010 kl. 18:54

    Undrar om det finns vidare korv med bröd där framme????

  7. 1x2
    26 april, 2010 kl. 18:21

    Urspårat. Där framme inget vidare!

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.