Hem > Arkitektur, Bostad, Diverse, Foto, Resor > Här kunde jag ha bott

Här kunde jag ha bott

11 juli, 2010

Eller kanske inte. Troligast inte. Husen omvandlades till bostadsrättsförening år 2006 och lägenheterna utbjöds till försäljning. Men 2006 tyckte jag att Friggesund (575 inv) verkade vara en avkrok i världen och jag hade svårt att se mig själv bosatt där. Men i Friggesund fanns det lägenheter till salu och jag minns att jag satt och funderade på om jag skulle åka upp för att se på en tvåa. Om jag minns rätt så angavs månadsavgiften till cirka 1500 kr/månad. Det som avskräckte var förutom läget ”mitt i skogen” också den i mitt tycke höga insatsen. 65.000 för en lägenhet i Friggesund! Är de inte kloka, tänkte jag. Velade som vanligt och stannade hemma. Sedan vet vi hur det gick. Jag blev en inhysing i en annan avkrok i världen.

När jag ändå befann mig i närheten idag, så gjorde jag slag i saken och åkte upp till Friggesund. Jag ville gärna se hur husen såg ut. Nu har jag sett och efter vad jag minns så måste det tillkommit nya fasader sedan 2006. Idag är månadsavgiften 1800 kr inkl värme och VA. Begärt pris för en tvåa är 230.000 kronor idag på Blocket. Men fortfarande är Friggesund en avkrok.

.

Friggesund den 11 juli 2010

.

Friggesund den 11 juli 2010

.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. h-lady
    12 juli, 2010 kl. 09:10

    En liten bit till från civilisationen ligger Avholmsberget(vackert) och bortanför det… en riktigan avkrok, Strömbacka. Otroligt vacker by vid vägens slut. Där började mitt Hälsinglandsäventyr. 🙂 ”Frigge” var närmaste central(?)ort…

    Ha det bäst…
    värmeslagsKram

    • vildhunden
      12 juli, 2010 kl. 09:44

      Strömbacka verkar ligga mycket vackert mellan två sjöar. Dit kom jag aldrig. Jag körde vägen mellan Dellensjöarna via Norrbo och Hålsjö ner till Hudiksvall. Det var en trevlig och vacker resväg.

      ”Temperaturen under dagen blir mellan 25 och 30 grader. Vinden blir svag eller måttlig”.
      Pustkram 🙂

  2. 23 juli, 2010 kl. 19:14

    Aha, det är där som den s k friggeboden uppfanns!

    • vildhunden
      24 juli, 2010 kl. 11:40

      En bod i ”Frigge” blir naturligtvis en Friggebod så där har Civilingenjören en poäng. 😀

  3. JC
    24 juli, 2010 kl. 12:48

    Allt är relativt beroende på vad man menar med avkrok 🙂

  4. vildhunden
    24 juli, 2010 kl. 14:41

    Du får väl fundera på saken tills du kommer fram till vad du menar med avkrok för egen del. 🙂

  5. JC
    24 juli, 2010 kl. 18:25

    Bor själv i händelsernas centrum 🙂 Menar att ett ställe som Lidingö kan vara en avkrok… Eller Göteborg…

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.