Näst sista dagen…

22 juli, 2010

Idag är det betydligt svalare. Bara +21,2°C jämfört med gårdagens +29°C. Riktigt behagligt känns det. Det är till och med mulet trots att väderleksrapporten talade om sol på förmiddagen och ett område med regn och åska under eftermiddagen över länet. Ett åskväder som rensar luften denna min näst sista ”lovdag”? inte mig emot.

Dagens att göra innefattar det ångestladdade och initialt kostnadskrävande tecknandet av ADSL utan fast telefon, säga upp den fasta telefonen och beställa en ny mobiltelefon. Jag hatar att behöva ringa upp människor. Tacka vet jag den smidighet med vilket det gick att byta elleverantör. Några klick på nätet så var det klart. Detta utan att jag behövde prata med en själ. Lika smidigt som att köpa en mobiltelefon eller något annat via en hemsida.

”det är dags att förbereda Jobb– och utvecklingsgarantins tredje fas […]. I denna fas blir du erbjuden en sysselsättning som ska ge dig erfarenheter, meriter och referenser att använda i ditt fortsatta sökande efter arbete”, skrev Arbetsförmedlingen igår till en person som står med ena foten på tröskeln till pensionen och den andra i graven. Hurra! Vad glad jag blir för större utgifter. Tack regeringen!

.

Ljusdal den 8 juli 2010

.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. Lensbabie
    22 juli, 2010 kl. 08:45

    Du kan ju faktiskt använda Skype för att ringa. Har för mig att abonnemanget kostar 49 :-/månaden. Fler och fler skippar fast abonnemang och använder bara mobiltelefon. För även om det blir ett ”långt” samtal ibland så blir det billigare i långa loppet.
    Ha en bra dag 🙂

    • vildhunden
      22 juli, 2010 kl. 08:50

      Skype kräver väl en särskild IP-telefon? Jag kollade en gång på en hemsida vad som skulle bli billigast för mig. Jag vill minnas att det var Comviq som skulle kosta 9 kr/mån (tror jag). Så mycket ringer jag. 😀

      Jag har haft svårt att ta tag i frågan men nu är det dags. Jag vet inte var jag kollade och jag vet inte om jag minns rätt angående summan.

      Ha det bra du med. 🙂

  2. 22 juli, 2010 kl. 11:09

    Det är ett jävla bök med alla val man ska göra. Hur ska man veta att man vet allt man bör veta innan man tar ett beslut? Snacka om ångest!
    Ang. ”tredje fasen”, jag känner verkligen med dig och förstår hur meninslöst det känns.
    Dagenkram! 🙂

    • vildhunden
      22 juli, 2010 kl. 12:28

      Det är knepigt med alla beslut. GavleNet vill ha 70 kr mer per månad om jag saknar telefon och dessutom (kanske) 1.950 kr för att koppla om. Men väntar på svar om kostnaden från dem.

      Jag tror att ”tredje fasen” ingår i en ”lönesänkningsoffensiv” från regeringens sida. För min del innebär den förmodligen att jag tvingas att pendla dagligen till Gävle under två år. Skit är det!:-(

      Förresten så kom det en rejäl skur nyss! 😀
      Fastkram! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.