Testar

26 juli, 2010

Elin. Eda, Värmland 1973

.

Min moster Elin fotograferad i sitt kök i Mon, Eda, Värmland, år 1973. Kameran tror jag var en Nikkormat med normaloptik. Filmen var Kodak Tri–X som ”pressades” till 1600 ASA. Framkallare Rodinal.

Att jag publicerar fotot i bloggen hänger samman med att Lensbabie har problem med att lägga ut bilder. Jag måste naturligtvis testa om även jag hade fått problem, vilket jag alltså inte hade.

  1. Lensbabie
    26 juli, 2010 kl. 15:17

    En så vacker blid på en vacker kvinna. Mycket fin komposition.
    Nu ska jag forska vidare om varför jag inte kan infoga bilder längre 🙂
    Förmodligen får jag tokspel på kuppen 🙂

    Ha en fin och bra dag 🙂

    • vildhunden
      26 juli, 2010 kl. 21:34

      Tack! 🙂
      Komposition? Nja… snarare en ”ögonblicksbild”. En av flera på henne den kvällen.
      Hoppas det fixar sig med bloggen.
      Ha det gott. 🙂

  2. "Emigranten"
    26 juli, 2010 kl. 16:16

    Å så firar vi dagens jubilar, Agda Svensdotter på bilden, som idag fyller 100 år, en stor kram, en fanfar och hjärtligt GRATTIS önskar mommo o moffa i Tenhult! 🙂

    • vildhunden
      26 juli, 2010 kl. 21:31

      Agda tackar och hälsar tillbaka. 😀

  3. 27 juli, 2010 kl. 10:37

    Eric, en skolkamrat, hade jämt kameran till hands. Självklart laddad med Tri-X. Det var heta grejer i slutet på 60-talet. Då kunde man ta bilder inomhus. Utan blixt. Ofta med vidvinkelobjektiv. Bilderna blev intressantare då. När man inte riktigt kände igen folk.

  4. 27 juli, 2010 kl. 10:38

    Förresten är min profilbild från den tiden. Fotad av Eric med Tri-X i kameran.

    • vildhunden
      27 juli, 2010 kl. 12:11

      Tri–X och D-76! Det är klassiska grejer det! 🙂
      Med Rodinal fick man större korn och kunde genom att variera tid och utspädning ”pressa” filmerna.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.