Tänk fyrkantigt!

18 augusti, 2010

YashicaMat

.

Jag har upptäckt att när jag fotograferar med min digitalkamera så tänker jag mig gärna den färdiga bilden i bloggen som svartvit och kvadratisk. Detta styr vilket utsnitt jag väljer redan när jag trycker på knappen. Ibland tar jag många alternativa foton för att det är enkelt och billigt med digital teknik. Sedan sitter jag här vid datorn och begrundar beskärning och konvertering. När så suget efter den analoga tiden blir stort så rotar jag runt lite i skåpen och dammar av ”di gamle” och funderar; kan man använda en sådan här apparat till fotografering idag? Och vad för slags motiv fastnar på film?

Kanske måste man våga tänka lite stelt och fyrkantigt. Eller åtminstone kvadratiskt. Däri ligger också en stor utmaning. Ett nytt bildtänk så att säga. Nu behöver ju inte slutresultatet vara kvadratiskt för det går ju att beskära det skannade negativet så att det ser ut som om fotot är taget med en modern digitalkamera eller på en klassisk småbildsfilm.

Men det finns andra aspekter också som talar för en återgång till fyrkantigt foto. Nämligen långsamheten och möjligheten att experimentera med ex. vis framkallare som Caffenol – C.

Men till dess att jag kommer ”till skott” så fortsätter jag väl med att fota digitalt, beskära och konvertera foton. Men nog suger det i den analoga tarmen lite extra när man tar i en ”riktig” kamera. 😀

Nu blev det här inlägget skrivet under två dagar och det märks. Den röda tråden – om jag hade någon – försvann med nattens dröm. Kvar är bara förvirrade brottstycken. But who cares?

Uppdatering: I en av kommentarerna hos Svenska Bilder fanns en länk till en blogg om Caffenol.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. Lussan
    19 augusti, 2010 kl. 12:35

    Har du en analog tarm OCKSÅ? Din fysionomi fascinerar snart lika mycket som din själ och ditt jag. Lycka till med ditt nya stela och fyrkantiga tänkande!. 🙂

    • vildhunden
      20 augusti, 2010 kl. 11:27

      Ja det har jag. Men tolvfingertarmen är borta. 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.