En söndag i augusti

29 augusti, 2010

Vallvik den 29 augusti 2010.

.

Tja vad finns att säga om en alldeles vanlig söndag i augusti? I kroppen finns en oro och en rastlöshet som tvingar mig ut på vägarna med termos, smörgåsar och kamera. Oftast finns inget att fotografera tycker jag, där jag rullar fram mellan småorterna. Mil läggs till mil och innan jag kommit åter till hemmet så har jag avverkat kanske femton mil i ett desperat försök att finna intressanta motiv. Sedan sitter jag här med 200 bilder och knappt ett enda kort är värt att spilla möda på. Det var onekligen lättare och roligare att fotografera i sammanhang där jag ”hörde hemma” och där människor och miljö var välbekant.

Är det dags att lägga fotograferandet på hyllan en tid? Less och oinspirerad är jag så det räcker. Eller räcker det med att skifta från digital till analog kamera? Från snabbt till långsamt?

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. 29 augusti, 2010 kl. 22:07

    Härligt foto, även om industrier sällan är vackra

    • vildhunden
      31 augusti, 2010 kl. 15:16

      Tack för kommentaren och välkommen! 🙂
      Vackra är kanske inte industrier, men det kan vara en spännande miljö att fotografera i, tycker jag.

  2. 30 augusti, 2010 kl. 07:44

    Inte ska du lägga fotograferandet på hyllan!
    Jag har också hållit på och åkt långa sträckor i hopp om att finna motiv. Jag kom snart underfund med att det var fel medicin. Jag hittade mina motiv i min invanda omkrets. Där kunde jag fördjupa mig och utveckla bildseendet. Om jag tar bilder på saker som jag passerar som hastigast, blir bilderna oftast ytliga betraktelser. Kosmetika. Och så vill i alla fall inte jag att mina bilder ska vara. Jag vill att de ska associera till betraktarens fantasi och skapa en känsla och helst en upplevelse också.
    På’t igen 🙂
    /Janne

    • vildhunden
      31 augusti, 2010 kl. 16:02

      Jo. Du har rätt. Jag tycker det var ”lättare” att fotografera på den tiden jag bar med kameran till arbetet, till demonstrationer och ut på gator och torg. Bekanta människor i miljöer som inte längre finns i mitt liv. Idag hänvisas jag till att försöka ”utforska” andra motiv. Motiv som jag har svårt att finna på min ”bakgård”. Bakgården är välstädad. Eller kanske bara lite sluten?

      ”Jag vill att de ska associera till betraktarens fantasi och skapa en känsla och helst en upplevelse också.”

      Men så är det ju med dina fotografier! Jag upphör inte att fascineras av dina bilder och finner dem mycket spännande.

      Än en gång tack för Caffenolreceptet! 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.