Hem > Diverse, Foto, Mellanformat, Nostalgi, Svartvitt, Yashica Mat, Zeiss > Ikophot, YashicaMat & jag

Ikophot, YashicaMat & jag

4 september, 2010

Vi gick på promenader tillsammans idag; Ikophot, YashicaMat och jag. Efter två rundor så finns det nu en rulle Fomapan 100 att framkalla någon gång i framtiden. Till dess får rullen vila i kylskåpets svala kyla. Frågan är om jag ska spara rullen för Caffenol–C eller om jag ska soppa den i den åldrande Calbe R09 som står under diskbänken?

.

Ikophot S från senare delen av 60–talet

.

YashicaMat, mellanformatskamera. Ålder okänd men tillverkningen startade 1957.

.

Ja det var allt av värde att rapportera för dagen som gått. Godnatt världen! Eller ”over and out” som det heter på modern svenska.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. Lensbabie
    5 september, 2010 kl. 08:25

    Dom är vackra dom där kamerorna. Jag har ingen rem till min. Har en väska med det är lite knöligt att böka ur och i kameran när det ska fotas. Förr tillverkades det med kvalité och god design.
    Ha en bra dag 🙂

    • vildhunden
      5 september, 2010 kl. 18:55

      Visst är de vackra! Hållbara och batterilösa! 🙂
      Dessutom är de långsamma. Det tog nästan två timmar för mig att avsluta en rulle idag. 😀

  2. 6 september, 2010 kl. 21:04

    Jag gillar din mätare. En sådan, men inte samma märke, hade jag när jag började jobba.

    • vildhunden
      6 september, 2010 kl. 21:32

      Fördelen med den är nog att den inte kräver batteri. 😀
      Jag brukar oftast ha med en digitalkamera som då också fungerar som ljusmätare. Men just den här analoga (ej framkallad än) rullen tog jag med hjälp av Ikophot.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.