Hem > Arbete, Diverse, Foto, Mellanformat, Nostalgi, Panasonic, Politik, Radio, Resor, Svartvitt, Tankar > YashicaMat, Termos och jag

YashicaMat, Termos och jag

5 september, 2010

Jo då. Det blev naturligtvis en resa ut i spenaten idag också. Jag kan inte avhålla mig. I synnerhet som jag envisas med att vara på benen klockan sex på morgonen. Efter morgonens kaffekoppar så kryper det i restarmen. Termos, kameror, film, stativ ska med.  Det blev Jädraås idag. Smedjan i Jädraås. Att det blev just smedjan beror förmodligen på de senaste dagarnas lyssnande på Tendens i P1. Intressanta tankar kring medborgarlön, 6–timmars arbetsdag och onödiga arbeten m.m. . Tankar och resonemang som helt plötsligt kastade mig tillbaks till mitten av 70–talet och de funderingar jag då hade kring arbete. Då kanske inte så mycket om nödvändigheten av arbete utan mer om innehållet i arbetet. Tankar som fick mig att byta kontorsstolen mot hyvelbänken. Att det sedan inte blev riktigt som jag tänkte är en annan historia.

Nu 35 år senare är jag en av de ”överflödiga” som politiker försöker stigmatisera genom att tala om sjukskrivna och arbetslösa som bidragstagare i utanförskap samtidigt som de orerar vitt och brett om att det gäller att ”skapa jobb”.  Skapa jobb? Jobb till vilket pris och vilken nytta? Nödvändiga eller onödiga jobb? Samhällsnytta? Regeringen och många andra tycker säkerligen att Fas 3 är en utmärkt idé som dessutom förhindrar att ”bidragstagare” enbart går och ”slår dank” och rentav kanske börjar ägna sig åt att filosofera kring livet eller politik, kapitalismen, yttrandefriheten eller andra demokratifrågor. Som kosmetika på moset lägger de till tröst en fras som: ” i syfte att du ska komma närmare arbetsmarknaden”. Varje arbetsmarknadsåtgärd leder enbart till instängning. Jag kommer allt längre från arbetsmarknaden i takt med att tiden går och håret grånar. Men, men… frihetens timma är snart slagen.

.

Sax (detalj). Jädraås den 5 september 2010.

.

I saxen klipptes stångjärnet till 2–meters längder och lastades på vagnar s.k. rävar. Arbetet utfördes av 14–15 åriga pojkar som tjänade 10 öre i timmen. Lönsamheten minskade vid bruket och 1942 lades verksamheten ner. Då som nu lämnades arbetslösa åt sitt öde när kapitalet sökte lönsammare verksamheter. Kapitalet har inget fädernesland.

.

Jädraås den 5 september 2010.

.

”Ett besynnerligt vansinne har gripit arbetarklassen i de länder där den kapitalistiska civilisationen härskar. Detta vansinne drar i sitt kölvatten med sig det individuella och sociala elände, som sedan två århundraden plågar en dyster mänsklighet. Det är kärleken till arbetet, den med döden kämpande lidelsen för arbete, vilken drivits dithän att livskraften hos den enskilda människan och hennes avkomma bryts ned. Istället för att kurera denna sinnesförvirring har präster, ekonomer och moralister gjort arbetet till något heligt.” Så skrev författaren och aktivisten Paul Lafargue i skriften ”Rätten till lättja” 1883. Vad har hänt sen dess? (kopierat från Tendens hemsida)

Något att fundera kring. 🙂

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. 7 september, 2010 kl. 11:00

    Snygga foton och ditt skrivande är bra. Nu i valtider är det en hel del ”skitprat”, det mesta blir säkert snabbt glömt efter den 19 september. Ha, ha, lite trista bilder skriver du. Tack för den. 😉 Vet inte om du tittat in förr, just denna söndag tog jag en lätt väg. Var helt oinspirerad. Gillar dina inlägg och foton, till din blogg kommer jag tillbaka. 🙂

    • vildhunden
      10 september, 2010 kl. 18:03

      Hej!
      Dina kommentarer fastnade i spamfiltret så jag missade dem tidigare. Råkade av en händelse se idag att det fanns två kommentarer där. Det var dina. Jag beklagar.

      Det är inte lätt alla gånger att få ihop en triss och saknar man inspiration så gör man ”så gott man kan”. 🙂

      Valet ja. Överbudspolitik ägnar de sig åt. Vad som sedan genomförs står skrivet i stjärnorna. Skillnaden blir kanske inriktningen på den förda politiken?

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.