Jag är rökt

10 september, 2010

Visst är det så. Vad jag misstänkt, eller vetat hela tiden, men det man inte får säga till en jobbcoach eller arbetsförmedlare är sant.  TCO–rapporten som refererades via luften till min radioapparat under veckan bekräftar mina tankar. 62 procent av företagarna vill inte anställa någon som varit långvarigt sjuk. Nu minns jag inte siffran som nämndes vad gäller långtidsarbetslösa äldre än 55 år men jag misstänker att den siffran är ungefär lika hög. Eller högre. Så vilka chanser har jag att finna ett arbete de sista åren fram till pensionen? Jag är över 55 år och har varit sjuk och är långtidsarbetslös på väg in i Fas 3. Den enda chansen till en anställning för mig är en offentligt finansierad anställning. Jag är rökt på arbetsmarknaden. Nu gäller det att finna en bra anordnare som erbjuder mig en rolig och meningsfull sysselsättning under de kommande två åren. Därefter är det bara att lägga kameran på rollatorn och stappla vidare genom livet.

.

Sala den 30 augusti 2010

.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

