Hem > Foto, Mellanformat, Nostalgi > Kodak Duaflex

Kodak Duaflex

14 september, 2010

Kodak Duaflex (1947 – 1955)

.

Var iväg och hämtade hem min Kodak Duaflex idag. En enkel lådkamera i aluminium som tillverkades i England mellan åren 1947 och 1955 för 620–film. En enkel ”TLR” med ”fix-fokus”, lins med 75 mm brännvidd, bländare f/15 och 1/25 sek samt ”B”. En ”vackert-väder-kamera”. Nu återstår problemet med ”icke-existerande” 620-film och frågan hur man ska få en 120–film att passa i kameran.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

Kategorier:Foto, Mellanformat, Nostalgi
  1. Lensbabie
    14 september, 2010 kl. 18:53

    Å vilken skönhet 🙂
    Jag gjorde så här för att få en 120 rulle att passa i min Kodak Brownie som kräver 620 rulle.
    Jag tog en avbitare och nöp av den yttersta millimetern runt om på spolen. På båda sidor. Sen filade jag av de vassa hörnen en aning med en vanlig nagelfil så rullen blev rundare på kanten. Satte i en tomspole från en 620 rulle och sen var det bara att ladda, stänga luckan och fota på. Har man ingen tomspole tar man en tom 120 spole och nyper av yttersta millimetern på den. Jag använde en sidavbitare och det fungerade ypperligt.
    Lycka till med Duaflexfotandet. 😀

    • vildhunden
      14 september, 2010 kl. 18:59

      Jag kollade och såg att 120-rullen har en fals som verkar vara det som ställer till problemet med att få rullen att passa. Jag funderade på om jag skulle tillverka ett antal tomrullar genom att slipa lite med hjälp av slipmaskinen. Tänkte att jag kan väl ladda över filmen på egentillverkade rullar. En tomspole för 620-film satt i kameran.

      Tack för tipset om sidavbitare och nagelfil. Det verkar vara enkelt och bra. 🙂

      • Lensbabie
        14 september, 2010 kl. 19:03

        Det är just storleken på 120 spolen som ställer till det. Man kan spola över filmen från en 120 spole till en 620 spolen men det kräver totalt mörker och så måste man flytta en aning på tapebiten som håller filmen mot papperet. Det tog mig ca 5 minuter att fixa spolen med en gammal slö avbitare och svaga händer. 😀
        Funkar förträffligt. Rullen löpte som smör 😀

        • vildhunden
          14 september, 2010 kl. 19:15

          Det är yttermåttet på 120-spolen som ”ställer till det”. Kanske kan man slipa ner ett antal 120-filmer och stoppa tillbaka dem i frysen så att man har när Duaflex-lusten faller på? 😀

          Men jag har en sidavbitare här och kan hämta en liten fil från huset. 😀

          • Lensbabie
            14 september, 2010 kl. 21:07

            En bra ideé, tror du i så fall ska märka upp dom ”slipade” rullarna så du inte tar fel. På Brownien är bildstorleken 6X9 cm. Filmen är markerad även för 6X9 formatet. 2,25 varv drar man fram. Men markeringen funkar utmärkt. :)Å det gör även Caffenol C receptet som finns på Svenska Bilder. Det receptet som är hans eget alltså. 😀

  2. vildhunden
    14 september, 2010 kl. 21:33

    Jag hade också tänkt använda Svenska Bilders recept eftersom jag då slipper räkna om från 1 liter till 600 ml. 600 ml är vad jag ska ha i dosan.

    Jag ska testa och se vad jag måste göra för att få ner 120–rullarna i kameran.

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.