Fomapan 620

17 september, 2010

Slipning av Fomapan 100

.

Det hela var egentligen ganska enkelt. Fort gick det att spänna fast filen och fila ner gavlarna på en 120–rulle så att den passade i min Duaflex. Nästa gång ska jag slipa gavlarna än tunnare så att filmen löper lite lättare. Nu återstår det bara att ta sig ut med kameran också.

–––––
Kamera: Panasonic FZ–30

  1. Lensbabie
    17 september, 2010 kl. 17:57

    Det var väl omkretsen på gavlarna du filade ner, inte tjockleken på gavlarna? Se nu till att du kommer ut och tar några bilder och att du framkallar i Caffenol C. Du har ju grejorna. 😀

    • vildhunden
      17 september, 2010 kl. 18:01

      Det var tjockleken på gavlarna jag tog ner. inte diametern. 120-spolen är för ”bred” för att rymmas i den kamera jag har. Nästa gång ska jag försöka ta en millimeter till. 😀
      Caffenol–C? Vad är det? 🙂

  2. Lensbabie
    17 september, 2010 kl. 18:04

    Troligen kommer det att kärva en del. Om du tar en 620 spole och sätter gaveln mot en 120 spole så ser du att 620 spolens gavel är någon mm större. När jag klippte bort ca 1 mm runt om på 120 spolen så löpte den så fint så fint från att från början varit tvärstum.
    Lycka till 🙂

    • vildhunden
      17 september, 2010 kl. 18:11

      Jo, jag såg det men i Duaflexen verkar problemet vara spolens storlek. Du kan inte få ner 120–spolen i kameran utan att fila ner tjockleken på gavlarna. Jag tror att jag skulle ha tagit 1 mm till. Däremot verkar diametern ha mindre betydelse men jag ska kolla närmare vid iordningställandet av nästa rulle. Om det blir någon? Det krävs mycket bra ljus för att fota med Fomapan 100 i en Duaflex. 🙂

  1. No trackbacks yet.
Kommentarer inaktiverade.